Det var flere som spådde at de eksplosive problemene til Samsung og Note 7, ville komme til gode.
– Manglet et må-ha-produkt
Ifølge analytikeren Stephen Baker i NPD klarte ikke Apple å kapitalisere på dette.
– Samsung klarte å kjempe unna andre Android-konkurrenter, og også Apple på grunn av Apples mangel på et må-ha-produkt dette året, var kommentaren til Baker på det emnet.
Mener de ikke klarte å friste Samsung-kundene
Chetan Sharma, konsulent i mobilindustrien, sier seg enig i uttalelsene til NPD-analytikeren:
Annonse
– Med deres maskinvare, programvare og app- og innholdsbutikker, har Apple det sterkeste økosystemet. iPhone-brukere som ser etter en oppgradering holder seg til Apple. Men i det året der Samsung tabbet seg skikkelig ut, har ikke Apple en telefon med noen fristende funksjoner som kan lure til seg Samsung-brukerne.
Tidligere denne uken la Flurry frem aktiveringstallene for julehandelen. Tallene viser at Apple hadde 44 prosent av markedet.
– Apple-produkter stod for 44 prosent av aktiverte smarttelefoner og nettbrett i den perioden, mens Samsungs smarttelefoner og nettbrett stod for 21 prosent, ifølge Flurry […] Det er en nedgang for Apple som hadde 49,1 prosent i samme periode i 2015. For Samsung var det en oppgang fra 19,8 prosent, bemerker konsulenten.
Vanskelig å anslå salgstall
Før lanseringen av iPhone 7 uttalte Apple at de ikke kom til å annonsere salgstallene for iPhone 7 – slik de vanligvis gjør etter lanseringshelgen. Det har gjort at det er blitt vanskeligere å fastslå de eksakte tallene.
Dog har det kommet flere rapporter om gode iPhone 7-tall, men altså ingen offisielle. De foreligger ikke før i slutten av januar da Apple annonserer tallene for årets siste kvartal.
Kilde:
9to5Mac
Annonse
Annonse