Når de ikke er opptatt med å produsere videobriller, forbereder moderselskapet til Snapchat, Snap Inc., seg på børsnotering en gang i mars, melder Wall Street Journal.
Avisen sier at Snap Inc. allerede holder på med papirarbeidet, men at det ikke er noen garanti for at selskapet faktisk går på børsen i denne tidsperioden, eller at valueringen vil holde seg.
Tjener på reklame
Den siste evalueringen av verdien til Snap Inc. var 17, 8 milliarder dollar i mai i år – eller 150 milliarder norske kroner.
Snapchat tjener først og fremst penger på reklame til brukerne sine, og regner med å tjene rundt 2 milliarder kroner i år på dette. I 2017 sier de at de vil tjene oppimot 8 milliarder kroner.
Annonse
Til sammenlikning tjente de litt under 500 millioner kroner i 2015.
Større enn Twitter
Noteringen blir den største siden 2014, og er mer verd enn Twitter og LinkedIn til sammen – som gikk på børs for henholdsvis 113 og 34 milliarder kroner.
Til sammenlikning gikk Google på børs for omtrent 16 milliarder kroner i 2004 – men er verd svimlende 4 billioner 344 milliarder i dag. Facebook sin børsnotering var på sin side den største i teknologihistorien og endte på 832 milliarder i 2012.
Kilder: Wall Street Journal, Gizmodo
Annonse