Snapchat endrer navn til Snap Inc. og lanserer en trådløs «kamera-solbrille».
Snapchat endrer navn til Snap Inc. og lanserer en trådløs «kamera-solbrille».

Annonse


Dette er «Snapchat-brillene»

Selskapet som tidligere het Snapchat dropper «chat» og endrer navn til Snap Inc. Samtidig introduserer de «Spectacles», en trådløs kamera-solbrille med lansering allerede i høst.

Noe helt nytt
«Vi har de siste årene jobbet med å utvikle et helt nytt type kamera, vi kaller det Spectacles!», skriver selskapet i en pressemelding idag.

Solbrillene som ble presentert for en gruppe spesielt inviterte skal kunne «fange en hel dag med Snaps på en lading», og kommer i tre forskjellige farger.

De hevder også i pressemeldingen å ha bygget et av verdens minste trådløse kamera.

Annonse


Opplev minnene dine på nytt
«Hva om du kunne se minnene dine slik du opplevde de? Det er derfor vi bygget «Spectacles», skriver de videre om den nye brillen.

Brillene er i følge selskapet laget på en slik måte og med en slik hensikt at de skal endre måten vi gjenopplever våre minner på.

Som vi kan se i videoen så er ikke «Spectacles» en AR-brille slik som Google Glass, det har det blitt spekulert i tidligere. Dette er rett og slett en solbrille med et integrert kamera som kan kommunisere med en smarttelefon enten via WiFi eller Bluetooth.

Nytt format
Med brillen så introduserer Snap Inc. også et nytt videoformat som de har kalt «circular video». De skriver videre at «Sirkulær video spilles av i fullskjerm på hvilken som helst enhet, i alle orientasjoner og fanger det menneskelige perspektivet med 115 graders synsfelt.»

Kommer snart
Prisen kommer til å ligge på 300 dollar, omtrent 1000 norske kroner, når den lanseres i USA. Noen Europeisk dato er det ikke så langt, og det er heller tvilsomt at det kommer en i denne runden.

I pressemeldingen står det helt enkelt at brillene vil bli tilgjengelig «snart», så en lansering denne høsten er sannsynlig.

Vil føle seg frem
Selv om produktet nå snart legges ut for salg så er det altså i et begrenset antall.

Til Wall Street Journal sier Evan Spiegel, CEO i Snap Inc., at de kommer til å ta det «rolig med utrullingen av Spectacles», og at dette prosjektet handler mer om at de (selskapet) skal finne ut hvordan et slikt produkt passer inn i livet til folk og hvordan det blir tatt imot.

Hva tenker du? Ville et slikt produkt passet deg? La oss høre fra deg i kommentarene.

https://youtu.be/XqkOFLBSJR8

Kilder:
Snap Inc.
Engadget
Wall Street Journal

Annonse