Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Huawei og Oppo er de store vinnerene i smarttelefonmarkedet. (Ill.: Huawei)

Apple mister markedsandeler

Sammen med Samsung opplever de nedgang i smarttelefonmarkedet.

Apple og Samsung opplever tilbakegang, mens billigere kinesiske produsenter ser en økning i sine markedsandeler av smarttelefonmarkedet.

Tallens tale
Ny analyse fra Gartner viser at iPhone har tapt litt over tre prosent av markedsandelene sine sammenlignet med samme kvartal i fjor.

iPhone sin markedsandel er dermed ned fra 17,9 til 14,8 prosent i fjor.

Markedet vokser
Mens Apple går tilbake opplever det globale smarttelefonmarkedet fortsatt oppgang og holder en stødig vekst på 3.9 prosent fra i fjor.

Ikke bare Apple
Mens Apple har en mer snever demografi enn Samsung så merker også de presset fra kinesiske produsenter.

Nedgangen merkes altså også hos Samsung som ser nedgang i sin markedsandel fra 24,1 prosent til 23,2 prosent.

Samsung som har en mer fyldig portefølje av produkter i mange prisklasser ser altså ikke en like stor nedgang som Apple.

Vinnerene
De store vinnerene er som sagt de kinesiske produsentene Huawei og Oppo. Huawei er opp fra 5,4 til 8,3 prosent, mens Oppo har mer enn doblet sin markedsandel fra 2 til 4,6 prosent.

Xiaomi på sin side ser ikke samme vekst og holder stand på 4,3 prosent.

Nye måter å tjene penger på
De store produsentene kjenner mettningen i markedet best, og er derfor tvunget til å se på andre metoder for å tjene penger til sine aksjonærer.

Samsung satser tungt på VR, mens Apple på sin side ser etter muligheter til å tjene penger på sin enorme kundemasse med over 1 milliard aktive enheter.

Kilde:
9to5Mac

 

Stikkord: Apple, huawei, oppo