Spotify legger vekt på videoinnhold.
Spotify legger vekt på videoinnhold.

Annonse


Spotify knuser Apple Music

Etter å ha kriget med norske WiMP, nå Tidal, i lang tid, fikk Spotify i fjor sin første virkelige konkurrent: Apple Music.

Fortsetter å øke
Ferske tall viser at Spotify-veksten har økt ytterlige siden lanseringen av Apple Music. Sistnevnte har rundt 13 millioner brukere og kan på ingen måte måle seg med verdenseneren Spotify som har rundet totalt 100 millioner brukere (både betalende og gratis), dog har Apple Music fått en solid brukerbase på svært kort tid.

Spotify rundet nylig 30 millioner betalende abonnenter. I juni i fjor var tallet på 20 millioner.

Annonse


– Det er fantastisk at Apple er en del av spillet. De har uten tvil gjort flere oppmerksomme på strømming. Det er vanskelig å bygge opp en bransje på egen hånd, uttaler Spotifys Jonathan Forster til Reuters og legger til:

– Siden Apple Music startet har vi vokst raskere og fått flere kunder enn tidligere.

Videoinnhold
Tilbake i januar annonserte Spotify at de jobber med å tilby videoinnhold i strømmetjenesten – i førsteomgang fra ulike innholdsleverandører og TV-show, og nå kommer det frem at de skal lansere 12 originale videoserier med personer som Tim Robbins og Russell Simmons.

Hver episode skal være på rundt 5–15 og vil være tilgjengelig for både betalende og gratiskunder. Seriene har fokus på musikk og bli lansert til sommeren.

Mens Spotify går for video, har Apple satset på eksklusivt innhold for å kapre brukere til Apple Music.

Er videoinnhold viktig når du velger musikkstrømmetjeneste?

 

Kilder:
MacRumors,
9to5Mac,
Reuters

Annonse