Hopp til navigasjon Hopp til innhold
- Noen av elevene er her nesten døgnet rundt, jeg må ofte be de om å gå hjem og sove, forteller Zack etter timen. -De er fullstendig hektet på koding. (Ill.: Julie Evensen/ITavisen)

ITavisen i New York: Er det mulig å lære koding på 9 uker?

New York (ITavisen:) Det finnes håp, men det er tøft.

New York (ITavisen:) Javascript, Rails, HTML, CSS, Sinatra, AJAX og jQuery sier meg ikke mye. Men det finnes håp for ikke-teknologer som ønsker å lære seg programmeringsspråket.

Dette er DevBootcamp
I mylderet av bankfilialer på Wall Street i New York ligger lokalene til kodeskolen DevBootcamp. I følge annonsen vil du etter intensivt 9-ukers programmeringskurs gå fra en med null kunnskap om koding til å kunne få programmererjobb hos Twitter, Groupon, BuzzFeed eller Yahoo!

Er det mulig? Jeg har tatt turen for å undersøke dette nærmere.

Del frustrasjonene dine
Markedsleder Eleanor Whitney hilser velkommen. Hun ber meg pent om å vente et par minutter slik at studentene kan gjøre seg ferdig med check-in møtet, et fredagsrituale hvor de kan dele opplevelser fra uken som har gått.

– Fordi elevene er forventet å ta inn store mengder informasjon, blir prosessen mye enklere om man deler frustrasjon sin med de andre, sier hun og legger til: – Programmeringsspråk kan oppleves overveldende, til og med skremmende for begynnere.

Undervisningen skjer over en hel etasje med med PC-stasjoner, sofasamlinger og tavler spredt rundt i det åpne landskapet. Veggene er dekorert med fargerike tapeter og tegninger. Over inngangen er det tegnet inn et sitat fra Steve Jobs «Stay Hungry. Stay Foolish».

Lengre inn i rommet blir en gardin blir trukket vertikalt over rommet og som deler det åpne landskapet i to. Innenfor sitter rundt 50 elever og lytter til instruktør Zack Mance.

Timen har startet.
Timen har startet.
Mange av elevene på DevBootcamp ser etter en ny karrierevei som programmerere
Mange av elevene på DevBootcamp ser etter en ny karrierevei som programmerere.

Husk dette
Første regel er å først forstå hva du ønsker å utvikle, ellers ender dere opp med å bruke masse unødig tid, sier han til elevene. Elevene nikker bekreftende, lytter. Zack tegner opp en en serie av tegn og bokstaver, – dette er Ruby, sier han.

Jeg har ikke mulighet til å følge undervisningen. De snakker et språk jeg ikke kan.

Å starte på bar bakke er ikke bare bare.
Å starte på bar bakke er ikke bare bare.

Hvor mye kan man egentlig lære på 9 uker?
Bootcamp-programmet er delt inn i tre faser:

I første fase lærer man til basiskonsepter, hvordan skrive programvare og løse algoritmer. Altså, hvordan tenke som en utvikler.

Videre, i fase to: lære hvordan konseptene er knyttet til nettet og hvordan servere snakker til hverandre. I fase tre setter man alt sammen og lager en ferdig applikasjon. Elevene presenterer så ideen.

Hva er det beste rådet til en som ikke har noe kode bakgrunn men ønsker å lære?
– Vi lærer dem å være komfortabel utenfor komfortsonen. Man lærer flere ting enn man tror man kan ta innover seg. Jeg sier ofte at det ok å være frustrert.

Selv har Zack alltid vært interessert i IT, og visste tidlig at han jobbe innenfor webutvikling. Da han var nyutdannet programvare-ingeniør gikk han rett ut i jobb ved et større IT selskap, med en stabil inntekt og med en forventning om å lære og utvikle seg i firmaet. Men det har allerede begynt å endre seg.

– Teknologibransjen i USA har endret seg voldsomt de siste årene. Utviklingen av ny teknologi skjer raskere og det er vanskeligere for utviklere å holde seg oppdatert. Det påvirker også jobbsituasjonen. – Vi lærer hvordan de kan tilegne seg ny informasjon raskt og dermed være ettertraktet for teknologibedrifter.

Tech-startup-miljøet i New York er svært dynamisk og åpner opp for mange muligheter – innenfor alle industrier, sier Zack og legger til, – FinTech (Finans), FashTech (Finans), medisin og eiendom. Det er mange internasjonale studenter som kommer til New York i håp om å finne jobb her etterpå sier han.

Det er godt at hjelpen er nærme når man først starter.
Det er godt at hjelpen er nærme når man først starter.

Vil gjøre noe annet
For Jason Allan (30) er det å lære koding en del av en ny karrièrevei. Etter å ha jobbet som foto- og videojournalist i ti år bestemte han seg for å satse på et tryggere og bedre betalt yrke som programmerer.

– Jeg lærer best gjennom kreativ læring og kunne aldri ha lært meg koding gjennom å lese bøker om datateknikk på universitet, sier han. Han ønsker å jobbe både som front- og backend utvikler når han er ferdig med kurset.

Læringskurven har vært bratt men gøy i følge Jason.

-Vi lærer programmeringsspråk og samspillet mellom de ulike språkene. De første ukene er det bare pugging. Så lærer vi å lese feil og hvordan vi skal gå frem for å løse dem. Nå er jeg glad når jeg møter et problem jeg ikke kan løse.

Jason innrømmer at det tok tre uker før han gikk fra frustrasjon til mestring.

-Det er som å forstå en kalkulator, sier han. Du har et pluss, minus og er lik-tegn. Så har du ulike koder for den enkelte applikasjonen, så må du «bare» legge de sammen for å skape det du vil.

Jeg lytter, men klarer ikke helt å gripe fatt i det han mener. Siden jeg ikke har noe å tilføye lar jeg ham snakke. Og siden han er en normalt ekstrovert amerikaner slutter han ikke. Han legger i vei om sitt nye vokabular: «crud», «yogi», «rubberducking»…

Sudoko-kode
Elevene er nå i gang med en gruppeoppgave: de skal finne den korteste koden som kan løse Sudoko.

– Det finnes en kode som kan løse dette som er kort som en Twitter-melding, sier Jason. I det første utkastet vi laget hadde vi 300 koder. Så fikk vi kortet ned til 50.

– Koding handler om problemløsing, sier han. Det er det det i bunn og grunn handler om.

Minutter tidligere lå Katherine, Hanna og Saralis utslått på sofaen. De innrømmer at koding ikke bare er gøy.)
Minutter tidligere lå Katherine, Hanna og Saralis utslått på sofaen. De innrømmer at koding ikke bare er gøy.)

Tøft
De tre jentene Saralis Rivera, Hanna Taylor og Katherine Broner har tatt seg en pause fra jobbingen. De ligger i hvert sitt hjørne av sofaen, ser ned på telefonene sine.

– Å lære å kode kan være veldig frustrerende, sier de. – Du blir aldri ferdig utlært. Alle tar første del av kurset om igjen.

Både Katherine og Hanna har jobbet i finanssektoren og vil ikke tilbake. Med teknisk kompetanse håper de å stå sterkere på jobbmarkedet. – Jeg vil jobbe som webutvikler i teaterbransjen, sier Katherine.

Saralis jobbet i HR før hun startet kode-kurset og vil gjerne tilbake til samme sektor. – Jeg tror jeg har funnet en løsning på hvordan man kan effektivisere kommunikasjonen mellom firmaets kontorer her i New York og de i Dubai.

Det er fortsatt mange som tror at koding er for kun for gutter. Men jenter har like stort utgangspunkt for å lykkes, sier Saralis. Katherina og Hanna er enig. De håper at de med deres eksempel kan inspirere andre jenter til å lære å kode.

Stikkord: kode, newyork, programmering