Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apples smartklokke-salg har sunket takket være økt konkurranse. (Ill.: Apple)

Enda en dårlig nyhet for Apple

Apple Watch går også tilbake.

Enda flere dårlige nyheter for Apple: også smartklokka deres må nå tåle å se tilbakegang, ifølge tall fra Strategy Analytics (Apple rapporterer nemlig ikke Apple Watch-tall).

Les også: Apple Watch 2 trolig ikke avhengig av iPhone – derfor er den ikke en flopp.

Nærm 50 prosent
Ifølge analytikerne der solgte Apple 2,2 millioner Apple Watch-klokker i første kvartal i år, ikke et elendig tall det, men noe som betyr at markedsandelen har sunket fra 52,4 prosent fra 63 prosent.

Ekstra grunn til bekymring er ikke at folk ikke nødvendigvis er interessert i en smartklokke, men at rivaler som LG, Samsung og Motorola konkurrerer mer effektivt mot Apple-produktet.

Apple leder fortsatt med ganske mye, men trenden er neppe hyggelig lesning for toppledelsen. Samsung er på andreplass med 600 000 solgte, mens de resterende selskapene til sammen sendte ut 1,4 millioner enheter i løpet av ett kvartal.

Fortsatt et veldig ferskt segment
Produksjonen av smartmobiler globalt økte med 223 prosent, og er nå oppe i 4,2 millioner i første kvartal i år – det er opp fra 1,3 millioner samme kvartal i fjor ifølge samme analytiker-byrå.

Apple, Android Wear og Tizen-modeller solgt i USA, Vest-Europa og Asia står for oppgangen.

Apples smartklokke-salg går tilbake.
Apples smartklokke-salg går tilbake.

Kilde:
Strategy Analytics

Stikkord: Apple, applewatch