Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Lifepack har innebygget høyttaler, solcellelader og tyverisikring. (Ill.: Solgaard Design)

Lifepack kan være sekken du alltid har ønsket deg

Gjør megasuksess på Kickstarter.

«Vi har gjenoppfunnet det mobile kontoret», lyder meldingen fra Solgaard Design – selskapet bak Kickstarter-suksessen Lifepack.

Propper med utstyr
Sekken kan skilte med solcelledrevet USB-lader, Bluetooth-høyttalere, integrert lås/tyverisikring og et oversiktlig lagringssystem.

«Jeg har hatt en idé for en låsbar sekk siden jeg var 18 år, men den virkelige «tuppen i ræva» kom da min kjærestes sekk ble frastjålet på en Barcelona-tur, forteller norskkanadieren Adrian Solgaard til ITavisen.

De befant seg på en kafé og sekken ble tatt uten at de merket det. Den inneholdt personlige eiendeler, en bærbar PC og mer. Da gikk det opp for ham at det var en sekk som trengtes å produseres.

På reisefot og musikk
Solgaard forteller at han ofte befinner seg på reisefot og han er velkjent med utfordringene som er tilstede når man jobber på forskjellige pulter fra uke til uke.

«Det er viktig å ha alt du trenger med deg i sekken til enhver tid. Å kunne lade mobilen din med en mobilbank er kjekt, men de er begrenset og du er nødt til å huske å lade dem hver eneste dag», forteller Solgaard.

Med Lifepack har han løst dette ved å inkludere en solcelledrevet batterilader, slik at brukeren ikke trenger å tenke på å lade batteribanken.

«Du trenger også å ha musikk når du befinner deg på et hotell eller en strand, men hodetelefoner suger. I tillegg, når du nyter musikken har du kanskje også lyst på en øl. Derfor har jeg inkludert en flaskeåpner til låsen», forklarer han.

Gjør storeslem på Kickstarter
Lifepack har så langt vært en vanvittig suksess på Kickstarter og har samlet inn 574 282 dollar, rundt 4,66 millioner kroner, når ni timer gjenstår av kampanjen. Det opprinnelige målet var på 20 000 dollar, drøyt 160 000 kroner.

«Jeg er veldig begeistret for responsen! Jeg visste at vi hadde et godt produkt og jeg er veldig fornøyd med at samfunnet har tatt imot den såpass bra», sier Solgaard om suksessen så langt.

Han har god erfaring med å utvikle og selge produkter på en internasjonal basis og har tidligere vært gjennom en vellykket Kickstarter-kampanje med sykkellåsen The Interlock.

Unngår tabber
Det er ikke alle Kickstarter-kampanjer som går like godt på tross av god pengeinnsamling. Kjøleboksen Coolest er kanskje det beste eksemplet på hvordan en suksessfull kampanje kan feile maksimalt.

«Vi unngår disse problemene fordi vi allerede har jobbet med pålitelige produsenter de siste tre åene. Vår prøveprosess er solid og vi vet akkurat hvilke steg vi må ta for å starte produksjonen og oppskalere den», forsikrer han og sier det er synd at Kickstarter får et dårlig rykte på grunn av kjedelige erfaring.

Lifepack starter på 125 dollar, drøyt 1000 kroner. Ønsker du å vite mer om Lifepack kan du sjekke ut kampanjen på Kickstarter.

Stikkord: kickstarter, lifepack