Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Facebook-brukerne deler mindre enn tidligere. (Ill.: Facebook)

Dette er blitt et problem for Facebook

Brukerne deler mindre enn før.

Du er ikke alene hvis du har merket at det er færre statusoppdateringer og innlegg på Facebook og mer sponset innhold, oppdateringer fra selskaper og videoer.

Solid nedgang
Det er delvis fordi Facebook ønsker å ha det slik, men også av den grunn at brukerne deler mindre enn de gjorde før, viser nye tall fra The Information.

I en undersøkelse den britiske nettavisen har utført, falt antallet innlegg med 5,5 prosent i tidsrommet midten av 2014 til midten av 2015.

Verre er det for faktiske statusoppdateringer. I samme tidsrom skal antallet statusoppdateringer ha falt med 21 prosent. Så langt i år har nedgangen vært på 15 prosent.

Les også: Facebook har fått til noe som høres umulig ut.

Informasjonsdeling
Denne typen informasjonsdeling var den typen Facebook ble grunnlagt på, og er fortsatt en viktig årsak til at brukerne benytter tjenesten.

Ifølge The Information har Facebook opprettet en gruppe for å finne ut hva som skal til for at brukerne begynner å dele personlige innlegg igjen. I en kommentar til The Information prøver Facebook å dysse ned problemet.

«Folk fortsetter å dele mye med Facebook og det totale nivået med deling har ikke bare fortsatt å være sterkt, men på samme nivå som tidligere.»

Hvor ofte deler du innlegg og statusoppdateringer på Facebook?

 

Kilder:
The Information,
IDG

Stikkord: facebook, SosialeMedier