Det største problemet for VR selskaper som Oculus er at mange blir fysisk dårlige av kun korte tid i et virtuelt miljø.

VR-sjuka
Grunnen til at mange opplever dette er fordi hjernen ikke er bygget til å oppfatte bevegelse gjennom øynene uten at den også kan registrere at kroppen er i bevegelse. Dette skaper en følelse av kvalme og for mange regelrett reisesyke.

Et sykehus kan ha funnet løsningen
Mayo Clinic har jobbet med denne problemstillingen over en lengre periode tilbake til når dette kun var et problem for piloter i simulatorer og ikke mannen i gata.

Det tekniske navnet på behandlingen er «Galvanic Vestibular Stimulation (GVS)», og den lurer hjernen til å synkronisere hva du ser på i VR med fysisk stimuleringen alt innenfor et tidel av et sekund.

Elektroder
Problemet løses ved å plassere elektroder bak hvert øre, på pannen og i møtepunkt mellom hodeskallen og nakken. Fra disse elektrodene så sendes elektriske impulser som stimulerer det indre øret for å gi samme responser som man får ved foreksempel å rotere til høyre eller venstre.

Klinikken har lisensiert løsningen sin til et selskap som heter vMocion fra USA, men så langt har det ikke vært noen interessenter fra HTC, Sony eller Oculus og banket på døren deres.

For sent for denne generasjonen
Det kan virke som om løsningen kom litt sent for denne generasjonen, men kanskje ser vi denne implementert i neste versjon av Vive eller Rift.

Se en animasjon som viser hvordan det fungerer:

Se video hvor utviklerene forteller om løsningen her:

Kilde:
Engadget