Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Banzai-kundene raser etter abonnementsendringer. (Ill.: Banzai/Facebook)

Banzai-kunder raser etter at operatøren kutter i mobildataen

«Det er Telia som nekter oss», hevder operatøren.

Den norske mobiloperatøren Banzai har i lengre tid tilbudt mobilpakker med tale og SMS kombinert med data på 10, 20 og 100 GB. Fra 1. april er det slutt.

Endrer abonnementene
I går sendte Banzai ut en e-post til kundene der de annonserte de nye abonnementsendringer. Vi har mottatt flere e-poster av misfornøyde kunder og operatørens Facebook-vegg er overlesset med innlegg fra kundene.

På hjemmesiden skriver Banzai at «Telia har gitt oss beskjed om at vi ikke lenger får lov å selge våre største datapakker i kombinasjon med tale og SMS. Dette gjelder 10, 20 og 100 GB. Den 1. april kuttes disse pakkene av Telia, og vi må derfor flytte dere til det største abonnementet vi har tilgjengelig for deg».

Det er spesielt den korte tiden før endringene kommer at kundene reagerer på.

– Hatt god tid
Henning Lunde, kommunikasjonsdirektør i Telia, forteller til ITavisen at saken er mer komplisert enn Banzai gir inntrykk av.

«Etter avtale, som Banzai selv har underskrevet, skulle de blant annet fase ut disse datapakkene på et langt tidligere tidspunkt og senest 1. april i fjor.

Om planen var å erstatte abonnementene med det de nå lanserer på et tidligere tidspunkt må nesten Banzai svare på.».

Uenige
Banzai skriver også at de har forsøkt å finne flere løsninger, men at Telia ikke har ønsket å være imøtekommende.

Lunde i Telia er på ingen måte enig i den fremstillingen:

«Vi har i en dialog som har pågått i godt over ett år nå forsøkt å være konstruktive og finne løsninger, og ikke minst har vi gitt Banzai mer tid», skriver han og legger til Banzai i lang tid har vært klar over at de ikke kan tilby disse abonnementene.

«Når de nå forsøker å fremstille det som om vi plutselig «nekter å selge Banzai disse datamengdene i kombinasjon med tale og SMS» så er det altså feil.

Når det er sagt er vi selvsagt glade for fortsatt å ha Banzai som grossistkunde i vårt nett. Det betyr at deres kunder får nyte godt av Norges raskeste og best utbygde 4G-nett.»

«Fremtidens mobil»
Fremover skal Banzai tilby en helt annen løsning for at abonnentene skal fortsette med de større datapakkene (med tale og SMS inkludert) og introduserer en ny tjeneste.

I løpet av våren kommer tjenesten der de selv styrer tale og tekstmeldinger via en egen app. Med den nye tjenesten ringer kundene over 3G, 4G og Wi-Fi, så vanlig GSM-telefoni vil ikke fungere. Uansett beholder man sitt eget nummer.

Appen heter Bitcall og kan allerede lastes ned fra Play Store og App Store. Dessverre for Windows Phone-brukerne er de utelatt.

 

Kilde:
Banzai

Stikkord: banzai, Mobil, telia