Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Reisang til høyre og utvikler Michael Diener med Gris.

– Spillet mitt om en elskovssyk gris ble til hos psykologen

Spill: Er dette Norges nye landeplage?

Den norske kunsteren Johan Reisang har sammen med sin tyske programmeringskollega Michael Diener laget et utrolig karismatisk lite mobil-spill om en gris som søker kjærligheten.

Kjærlighetssjuk gris
Dig Pig er navnet på spillet som foreløpig kun er tilgjengelig til Android-mobiler og nettbrett (last ned).

Vi ble kontaktet av Reisang og ble øyeblikkelig smittet av den morsomme stilen og det som ser ut til å bli nok et skikkelig avhengigsskapende mini-spill, men med en stil som er helt unik – det samme er historien om hvordan stilen og historien ble til.

Psykologtimer
– Dette er på en måte selv-biografisk. Gris dukket opp i livet mitt da jeg satt hos psykologen og klagde på mitt tragi-komiske kjærlighetsliv og mine traumatiske Tinder-dater. Siden har han fulgt meg rundt hvor enn jeg gikk. På et tidspunkt ble dette veldig irriterende, og historien i spillet er hentet fra denne tiden. Alt er forklart i historien, jeg vil ikke røpe for mye. Spill og du vil finne svarene.

Reisang er herlig åpenhjertig som kun ekte kunstere klarer å være, men hvor kommer programmerer Michael inn i bildet?

– Michael og jeg delte på et tidspunkt samme kontor. Jeg sa at det hadde vært artig å lage en app som kunne kalkulere nøyaktig hvor du ville komme ut hvis du gravde deg rett gjennom jorden, og Michael som allerede har laget en veldig populær app som heter «Rain Alarm» likte ideen, men han endte opp med å lage et grave-spill ut av det i stedet.

Fra papir til app
ITavisen: – Hvordan har det vært å gå fra et analogt til digitalt medium?

– Jeg har en klassisk kunstudannelse fra Oslo. I 2012 laget jeg et skille mellom mitt digitale (www.burningink.no) og ikke-digitale (www.reisang.com) arbeid, da jeg også gjorde mye illustrasjonsjobber for ulike forlag og reklamebyråer, deriblant Gyldendal.

Veien fra pen og papir til app-utvikling har vært utrolig spennende. Å slå seg opp som kunstner i dag er veldig vanskelig. Kunsten man lager er i veldig sterk grad underlagt signaturen:

det handler mye om hvem du er, og ikke hva du lager.

Mitt inntrykk av spill-markedet ikke er så fastlåst. Det virker slik for meg at du blir gitt en sjanse uten at de må finlese CV-en din for så å avgjøre om det du har gjort er bra eller dårlig.

Spillet har et lite, men svært positivt publikum.
Spillet har et lite, men svært positivt publikum.


– Like enkelt, og vanskelig, som Flappy Birds

– Jeg likte spillet veldig godt. Det var vanedannende og tilsynelatende enkelt som Flappy Birds – siden det ikke var lenge siden Gris grav seg fram til ulike steder på kloden for å møte ulike nett-romanser, gikk det opp for meg at vi kunne bruke dette spillet til å fortelle Gris sin historie.

– Folk liker spillet heldigvis veldig godt. Mange syns det er litt som Flappy Birds, og greier å balansere frustrasjon og mestring på en god måte. Det vi ofte ser er at folk blir irriterte og føler for å kaste telefonen i veggen, men etter noen timer ser vi dem spille igjen.

ITavisen: – Det finnes mange småspill i avhengigsskapende-kategorien, hva gjør Dig Pig unikt?

– Jeg syns at mange mobil spill har fantastisk gameplay, men jeg har ofte savnet er mer engasjerende historie. Dig Pig ønsker å vise at det ikke er noe problem for et lite spill å fortelle en unik historie.

– Dig Pig handler om frustrasjonene man møter i jakten på den rette, om venner som stikker deg i ryggen, og alt man må gjennom for å møte kaninen i sitt liv.

Du må grave i riktig retning, men det er mange farer på veien.
Du må grave i riktig retning, men det er mange farer på veien.

Kreativitet og livserfaring viktigst
Reisang, den fattige kunsteren som han er, gir håp til andre som tror de trenger dyrt utstyrt for å få til noe kreativt og morsomt som kan glede andre:

– Alt det visuelle ble laget på en halvt død HP Elitebook med en tradisjonell Logitech-mus i Adobe Illustrator. Spillet ble programmert i Java for Android og OpenGL. Av den grunn har vi ikke iOS støtte i dag, men hvis spillet får litt vind i seilene vil vi jobbe med å få Gris fort inn i epplehagen. Vi jobber i dag med å finne en utvikler som har lyst å være med på det prosjektet.

– Vi har ikke fått noen form for støtte for prosjektet, og budsjettet har vært marginalt. Foruten for å ha brukt et år på å utvikle spillet i vårt eget tempo, har vi kun hatt noen få kroner å bruke på rettigheter for musikk og lyd, samt en smule på animasjon. Spillet er gratis, men støtt gjerne utviklingen av kommende spill om du synes Dig Pig er bra, ved å fjerne reklamen.

Michael og Johan utvikler.
Michael og Johan utvikler.

Fra gris til Putin
Gris har gitt nordmannen mersmak, spesielt etter veldig positive tilbakemeldinger på Google Play Store:

– Jeg ønsker å lage en oppfølger, dessuten har jeg et par andre ferske og rare spill-ideer. Den ene har vi så vidt startet, og handler om Putin, men det hele koker ned til hvordan det går med Dig Pig. Om Gris ender opp med å gå rett inn i en stein blir det spennende å se hva som skjer, men hvis han skulle, som vi håper, grave seg inn i folks hjerter, vil det utvilsomt komme nye spill og oppfølgere fra oss.

Reisang har en forførende morsom pen.
Reisang har en forførende morsom pen.
Stikkord: norge, Spill