Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Oculus Rift er endelig ferdigutviklet. De som forhåndsbestilte får VR-brillene med to spill og Xbox One-kontroller i mars eller april. (Ill.: Oculus)

Oculus Rift: Vi har testet den endelige versjonen

Las Vegas/CES 2016 (ITavisen:) Dette overrasket oss.

CES 2016 (ITavisen:) Når vi testet Oculus Rift-utviklermodellen våren i fjor ble vi blåst av banen.

ITavisen beklager svak CES-dekning grunnet akutt sykdom.

Derfor skuffet demo-en
Det samme skjedde ikke på Oculus sin stand på CES 2016 av to årsaker: vi fikk kun 7 minutter og brillene var såpass dårlig optimaliserte for oss at vi så litt dobbelt.

Dessuten har det ikke skjedd så mye siden den siste prototypen – den var svært imponerende den gang, det har ganske enkelt ikke skjedd så mye siden den gang. Nå handler det om å glattpolere, sørge for god bildeflyt og drepe bugs.

Til forskjell fra demoen med prototypene var det ingen togskinne-demo denne gang, men mulighet til å teste en rekke spill.

Brillenes design ser langt mer butikkklar ut enn DK2-utviklermodellen, og de sitter godt på, selv om vi heller ikke fikk tid til å få den perfekte passformen skal det være enkelt nok å få til.

Oculus-standen var fra messestart til slutt fullstendig omringet av mennesker og kø. Uten tvil er VR det folk er mest spente på. Med god grunn.

Disse spillene følger med Oculus Rift: Luckeys Tale og Eve: Valkyrie.

Romkrig
Vi startet med Eve: Valkyrie fordi det er spillet som følger med butikkversjonen, og fordi det ser utrolig kult ut.

Etter at vi skuffet måtte konstatere plagsomt dobbeltsyn (vi kunne ikke bruke våre verdifulle sekunder på å forbedre det) kan vi med glede konstatere at spillet kjørte silkemykt på Oculus sin maskinvare, men at pikseltettheten fortsatt ikke er like god som foran en TV eller spill-skjerm.

Dette er det største hinderet for disse systemene per 2016. Om noe, så det dette som drar en ut av VR-illusjonen.

Spillbarheten kan vi ikke så mye om grunnet dårlig tid, uansett rotet vi oss fullstendig bort og mistet fienden (tidspress!). Spillbarheten er rett frem med enkel gamepad-styring. Du behøver ikke se deg rundt hele tiden – faktisk er spillbarheten, etter hva vi erfarte i den korte demoen, ikke så avhengig av VR som vi hadde trodd, men det er for tidlig å konkludere.

Spennende i is-ødet
Spillet som overrasket oss mest var et tredjepersonsspill. Vi ventet på å bli sendt inn i førstepersonsmodus, men neida; Edge of Nowhere fra Insomniac er et overleve-i-is-øde-spill som virkelig fikk oss til bittert kjenne på den korte tiden vi hadde med det. Når vi gikk inn i den mørke hulen kunne vi ønske vi hadde mange flere timer å leke oss på. Grafikken imponerte oss med flotte nær-detaljer.

Med VR-brillene er man i kamera-modus med mulighet for å seg seg rundt i de kalde omgivelsene som omringer karakteren foran deg.

Med gamepad-en styrer man den frosne helten på sedvanlig måte, men med ekstra høydeskrekk-modus aktivert om man velger å se seg rundt. Det gir virkelig en ny dimensjon til moroa, men om det er en fet gimmick eller noe som gir ekte merverdi, det er alt for tidlig å si noe om enda.

Det mest overraskende denne gang var ikke teknologien, som er svært god, men at utviklerne nå prøver seg frem med nye måter å bruke VR på. Vår spådom er at det vil være endel bom, men uansett at førstepersonsperspektiv langt fra er den eneste muligheten. Spennende.

Rift er allerede bestilt med levering i mars/april. Vi kommer selvsagt tilbake med mange flere nyheter og tester etterhvert som vi får mulighet til å prøve.

Stikkord: ces2016, rift, vr