Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Oculus Rift ga oss vår første ekte VR-opplevelse. Det kommer vi aldri til å glemme. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Dette er det viktigste vi har testet

Silicon Valley (ITavisen): Oculus Rift er ikke overhypa.

San Francisco (ITavisen:) VR er fremtiden, det er helt sant. Vi er frelst. Det beste er at VR er mye nærmere enn vi har våget å håpe på.

– Mer, mer, mer..!
Det er lang kø for å teste Oculus sin nyeste prototype «Crescent Bay» (først introdusert i januar år) på Facebooks F8-messeNå skjønner vi hvorfor.

Vi gikk ikke inn i demorommet med andre forvetninger enn at dette helt sikkert ville bli en mer imponerende opplevelse enn Samsungs Gear VR – vi tok feil: Det er så utrolig mye råere.

Rett etter at demoen på noen minutter var ferdig (vi har ingen anelse om hvor lang tid vi testet, bare at det ikke var lenge nok), satt vi igjen med den deilige boblende følelsen man får når man har opplevd noe man vet kommer til å snu hele bransjen, ja livene våre, på hodet.

Vi hadde ikke snøring på hva vi skulle få oppleve, det er sikkert. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Ekte vertigo
Når vi stod på toppen av en skyskraper i en fremtidsby ble vi svimle på måten bare ekte høyder kan fremkalle. Håndflaten vår ble klam, og vi turte rett og slett ikke ta steget over kanten når vi stod på en matte som registrerte posisjonen vår i den virtuelle verdenen. Illusjonen er komplett.

Når T-Rexen kommer dunrende mot deg, stopper opp rett foran deg og snuser, for så spasere over hodet ditt, er vi ikke redde, bare veldig, veldig imponerte.

Kreativiteten vil blomstre i Hollywood
Det hjelper ikke med allverdens teknologiske fremskritt om ikke innholdet er der på en måte som gjør at du vil tilbringe mange timer med headsettet på – wow-faktoren kommer til å forsvinne med tid og stunder.

Derfor er de ekstra hyggelig å merke seg at det blant gutte-tøffe eksplosjoner og krig i velkjent stil, også var plass til noen kreative og Pixar-finurlige demoer som avslørte for oss hvor viktig lydbildet blir.

For at brukeren ikke skal gå glipp av innhold, bruker man lyd for å tiltrekke oppmerksomheten i riktig retning.

Filmens død?
Den siste Unreal Engine-demoen var definitivt den beste.

Med matten under seg og brillene på hodet blir man sakte men sikkert dyttet fremover (det føltes som at vi fysisk ble dyttet fremover – en veldig spesiell følelse når man står stille) i en rå actionsekvens med kuler og eksplosjoner på hver eneste mm av skjermen.

Vi snudde hodet til venstre og følte at vi hadde en neselengdes avstand til soldaten og våpenet hans. Det var til å ta og føle på selv om det er spill-grafikk vi er god kjente med fra før av. 

Du vil ikke gidde å se en actionfilm igjen. Du vil kunne være med i den.

Man er ikke lenger hjemme i den virkelige verden med disse VR-brillene. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Men når blir dette interaktivt?
Grafikken i demoene kan vi ikke klage på. Detaljnivået og animasjonene er gode, men de ser helt klart lavoppløste ut i forhold til en PC eller TV-skjerm. Dette blir likevel småpirk. Opplevelsen er voldsomt imponerende allerede. Det var ikke få ganger vi nesten fomlet fremover med hendene for å ta på ting.

Det krever mye kraft å dra dette rundt, derfor er jo også Nvidias nye Titan X-kort laget blant annet for å kunne levere denn VR-opplevelsen hjemme. Om et par år er kraften dette kortet til 10 000 kroner mulig i kort til noen tusenlapper.

Spørsmålet er: Vil dette forbli flotte ikke-spillbare demoer i flere år fremover, eller vil vi kunne spille noe som er i nærheten av mini-demoene-ene vi fikk oppleve om ett år?

Vi har ikke svaret enda. Vi vet bare at dette er noe vi gleder oss til mer enn noe annet.

Stikkord: oculus, Silicon Valley, vr