Las Vegas (ITavisen:) Fitbit har en sterk posisjon med sine armbånd og treningsklokker i Europa, men føler trykket fra de store som stadig dytter ut nye smartklokker.
Merker presset
Selv om Apples smartklokke trolig ikke har vært den suksessen selskapet håpte på (enda), er det estimert at det er den mest solgte med god margin – da er det klart at Fitbit ikke bare kan fokusere på treningsprodukter som man aldri kunne tenkt å ha med seg ut på byen.
Ok, så er ikke nye Fitbit Blaze (299 euro, lanseres i Norge i mars) den aller lekreste eller mest velkonstruerte smartklokka vi har sett, men den peneste treningsklokka.
Annonse
Så var det heller ikke vinklingen til Benoit Raimbault, markedsføringssjef for Fitbit, som la vekt på at du skal ta deg godt ut når du trener.
Ikke best på alt
På plass er et helt ålreit berøringsgrensesnitt. Helt silkemykt er det ikke, og OS-et er grunnleggende i sin presentasjon, men det ser ut til fungere ganske bra i vår test (vi var ikke svette på fingertuppene, det er en annen historie og en plage med Apple Watch).
Smart, men uten innebygget GPS
Blaze er smart på den måten at den vet hvilken aktivitet du bedriver, og den følger puls (inkludert hvilepulsen mens du sover) i fem dager før den må lades. Det kan jo Apple Watch og de mer elegante smartklokkene bare glemme. Et stort pluss der, altså.
Det er intet API for varsler, men Fitbit har i det minste implementert varsler for meldinger, epost og kalender – ifølge Raimbault de mest etterspurte av kundene.
Den har ikke, som treningstoppmodellen Surge innebygget GPS, men kobler seg i stedet til mobilens.
Annonse