Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Ny versjon av Oculus Rift er ute. Nå i beta og snart klar til salg. (Ill.: Oculus)

Tidlig forbrukerversjon av Oculus Rift testet

Nyere, bedre og skarpere versjon av Oculus Rift er nå ute til test.

Det er brukeren Chaoss86 på Reddit som melder om at han har mottatt og har testet den siste versjonen Oculus myntet på utviklere. Denne har fått navnet Oculus Rift Consumer Beta – Engineer Sample 7 (ECV7).

Skjerm og piksler
– 
Pixlene er nesten usynlige nå, men når du «virkelig» fokuserer så kan du se et fint mønster. Men dette gjelder kun på noen farger. […] Bildet er meget godt, og er like klart i hele synsfeltet. Mørke og lyse farger føles like solide. [..] Skjermen føles (og ser) ut til å være høyere oppløst en DK1/2 og Vive / Gear. Teksten er sylskarp, skriver brukeren i sitt innlegg på Reddit.

FOV (Field of View)
Så langt tyder det på at også FOV har fått en forbedring i denne versjonen og nå av de beste tilgjengelige på markedet. Innlegget kan tolkes dit at den er kortere vertikalt men har fått en betydelig horisontal forbedring. Brukeren har selv laget denne grafikken for å illustrere FOV i GearVR, DK1, DK2 og Vive

Field of View sammenligninger DK1, DK2, Vive, GearVR mm.
Field of View sammenligninger DK1, DK2, Vive, GearVR mm.

Headsett og komfort
Av feilene som har blitt løst fra andre versjoner så er det ikke lenger ett problem med lyslekkasjer. I følge testeren er de nå helt tette. Og trikset med å se gjennom nesehullet for å kunne få ett glimt av tastaturet ditt er ikke lenger mulig.

– Hodesettet sitter veldig komfortabelt på hodet mitt, og den «vatterte» ansikts-platen kan enkelt løsnes og byttes. Det var i tillegg ingen problemer med damp på linsene, skriver brukeren på Reddit.

– Linsene er veldig flotte, det var ikke noen store problemer og noe jeg la merke til var at bildet var like klart over hele visningsflaten og ikke kun i midten. Det var ikke ingen kromatisk abberasjon (fargeavvik, journ. anm.) eller andre artefakter.

Sporingen (tracking) fungerer utmerket. Som nevnt så er FOV (Field of View) bredere i denne versjon, større enn 90 grader.

– Jeg kunne komme meg ned på gulvet og gjemme meg under pulten i VR [..] og den mistet ikke sporingen.

Artefakter og andre problemer

I følge posteren på reddit så er det noen problemer med blending, blant annet skal dette ha blitt tydelig med hvit skrift mot sort bakgrunn. Videre beskriver han ett problem med en mulig bug som beører Unity integrasjonen / SDK. Problemet går på at SDK / Unity Sort fremstår som grå. Men at dette kun var en enkel instilling for å rette problemet.

Avslutningsvis kommer han med følgende uttalelse:
– Og det var det, det er ingen flere problemer. Hodesettet er bedre på nesten alle mulige måter. Vi har et flott år kommende for VR, og om dette er indikativt for kvaliteten på VR headset fremover har vi ingenting å frykte.

Kilde:
Reddit

Stikkord: OculusRift