Ifølge meldinger på Twitter, har Google begynt å nøytralisere den populære utvidelsen AdBlock Plus og andre tilsvarende tjenester i Chrome.
Påtvunget reklame
På YouTube er det vanlig å kunne hoppe over reklameinnslaget, som er i starten av videoene, etter få sekunder, men bruker du Chrome og har AdBlock installert, tvinger Google deg til å se hele reklameinnslaget.
Den eneste måten å deaktivere hele reklameinnslag, er ironisk nok å deaktivere AdBlock og andre utvidelser som fjerner annonser.
https://twitter.com/r4rev2/status/640724992930500608?ref_src=twsrc%5Etfw
Annonse
Omsetter for milliarder, men går i null
Dette er nok et tiltak fra Google for å tjene penger på YouTube, noe som har vist seg å være tungvint til nå.
Ifølge personer The Wall Street Journal har vært i kontakt med går YouTube såvidt i null selv om de omsatte for 4 milliarder dollar. YouTube står nemlig ikke for mer enn 6 prosent av Googles annonse-salg.
Det er neppe lystig lesning for Google som jo må bruke enorme summer på å servere alt innholdet.
Få står for brorparten av tittingen
Et annet problem er at de som ser mest på YouTube er i en alder hvor man har lav eller ingen egeninntekt.
Tallet er intet mindre enn oppsiktsvekkende: 9 prosent står for 85 prosent av innholdet som konsumeres på tjenesten.
Les også: YouTube med eksplosiv vekst på mobil.
Kilde:
Neowin
Annonse