Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Hva gjør Apple til Apple? Har man ikke jobbet med topp-ledelsen og med Jobs får man aldri vite nøyaktig hvordan, men denne artikkelen lyser opp deler av bildet. (Ill.: ITavisen)

Lær Apple å kjenne

Glitrende avslørende Jony Ive-artikkel.

The New Yorker har publisert en fersk artikkel om Apples mesterdesigner Jony Ive.

En titt inn i eplekjernen
I den lange artikkelen avsløres det flere interessante detaljer om kulturen for de som er nysgjerrige på selskapet, lurer på hva som skjuler seg bak suksessen eller som rett og slett interesserer seg for forretningskultur generelt.

Å ta et lite dypdykk inn i tidenes mest hemmelige, rikeste og mest omtalte teknologiselskap er spennende, og denne artikkelen gjør det bedre enn de aller fleste bøker.

Lær Apple å kjenne
Interessant er det å lære mer om historien bak Apple Watch, at Ive inspirerte designet til den nye Star Wars-lyssabelen, og hvordan det sammensveisede designteamet bestående av svært dedikert mennesker jobber.

Men det det er den eventyrlige suksessen til Apple takket være tag-teamet Jobs og Ive som er mest slående.

Gjorde som han ville
Spesielt hvordan det gikk når de først møttes. Det kommer blant annet frem at Jobs ikke syntes noe om et personlighetstrekk hos Ive vi alle har i forskjellige porsjoner, men som Jobs hadde minst av alle hos Apple: Å bry seg om hva andre mener og synes om om hva du foretar deg.

Vi kan også varmt anbefale tidligere Apple PR-mann Ken Segalls (les vårt intervju med Segall når han var i Norge) bok «Insanely Simple: The Obsession That Drives Apple’s Success» og «Jony Ive: The Genius Behind Apple’s Greatest Products» av Leander Kahney fra Cult of Mac.
 

Kilde:
The New Yorker

Stikkord: Apple, ive, jobs