Annonse


Vi trodde omtrent det var umulig…

Ferske tall avslører at Google har mistet bittelitt av grepet på amerikanske surfere.

4 prosent tilbake
Det er ingen stor dramatikk enda, men trenden er likevel noe urovekkende for et selskap som er vant til å ha nærmest monopol på nettets kanskje viktigste tjeneste.

I desember falt nemlig Googles markedsandel for søk i USA fra 79,3 i samme måned 2013, til 75,2 i desember 2014 – en tilbakegang på 4,1 prosent, altså.

Les også: Firefox levde på Google-penger.

Annonse


Yahoo gjør det bedre enn på mange år
Yahoo med Marissa Meyer som toppsjef? De økte fra 7,4 til 10,4 ifølge tall fra StatCounter. Dette er det høyeste tallet Yahoo har maktet siden 2009, og det dårligste for Google siden 2008 – året StatCounter startet å måle dem.

StatCounter CEO Aodhan Cullen tror tallene skyldes at Yahoo nå er Firefox sin foretrukne søkemotor, og ikke Google.

Firefox-brukere stod for rundt 12 prosent av all surfing i USA i desember, melder analyseselskapet.

Kilde:
Bloomberg

Annonse