Annonse


Så mye kjappere kjører Windows 10 spillene

Microsofts grafkkplattform Directx 12 kommer til Windows 10 som lanseres om rundt åtte måneder.

Selskapet har ikke sagt noe om hvorvidt versjon 12 kommer til Windows 7 og/eller WIndows 8.

Ytelse er viktig igjen
Oppdateringer av grafikkplattformer som Directx pleier som regel å fokusere på nye grafikkegenskaper, men som vi har sett fra Apple (Metal til iOS) og AMD (Mantle):

Nå handler det om ytelse ved å bringe driverne nærmere maskinvaren uten for mange programvarelag som forringer ytelsen.

Annonse


Vi vet ikke om Microsoft skal snakke om Directx 12 21. januar, men de skal snakke om spill, og helt sikkert den nye Xbox-appen som er en del av Windows 10.

Directx 12 er mye smartere
Derfor er det også naturlig at Microsoft, som skaperen av Directx (Nvidia skryter av at de har oppnådd bedre resultater ved å optimalisere Direct 3D, enn hva AMD har klart med Mantle) blir med på leken.

Directx 12 er også mindre avhengig av CPU-en, og gir utviklerne mer rom for å bestemme større deler av ressurshåndteringen selv.

Er flinkere til å delegere
I et par skjermbilder fra Windows-programvareselskapet Stardock og sjef Brad Wardell skrytes det av hvor mye kjappere Directx 12 er.

Directx 11 brukte 9 millisekunder og ga en CPU-kjerne masse å jobbe med, mens versjon 12 brukte 4 millisekunder, og ga CPU-en en jevnere fordeling av arbeidet.

Directx 11 sammenlignet med 12. (Ill.: Brad Wardell)
Directx 11 sammenlignet med 12. (Ill.: Brad Wardell)

Film-effekter i spill
Wardell skyter samtidig forhåpningene i været og hevder at en PC med en moderne CPU og GPU i kombinasjon med DIrectx 12 vil kunne tegne de cinematiske effektene som sett i slaget om Helms Deep i Ringenes Herre i sanntid.

Når det gjelder maskiner med integrert Intel-grafikk, skryter Intel og Microsoft av en ytelsesforbedring på opp til 70 prosent.

 

Kilde:
IDG.se

Annonse