Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Logitech ga oss tilgang til sine aller hemmeligste rom proppfulle av dyre testmaskiner og ledende eksperter. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Det finnes bare en i verden

Sveits (ITavisen): Slik lager Logitech mus.

Sveits (ITavisen): Logitech inviterte pressen inn til sitt aller helligste. Dette er hva vi fikk se.

Storslagent pressetreff
Vi besøkte Logitech denne uka. Da fikk vi bli med bak alle de lukkede dørene hos verdens største mus-produsent.

Selskapet inviterte utvalgt presse som en del av en PR-offensiv for G-serien, Logitechs spill-serie med lyd, mus og tastatur-produkter.

Logitech forklarte er denne testmaskinen er helt unik. Ifølge selskapet kommer konkurrerende musprodusenter og hastighetstester sine produkter med den – rett og slett fordi det bare finnes en i verden. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Logitechs senior-ingeniør, François Morier, forklarer hvordan de tester mus med forskjellige underlag som spinner under produktet i høy fart. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Det er i kjelleren det skjer
Tilbehørs-produsenten (ikke si det til dem, de skyr ordet, og vil heller omtales som et forbrukerselskap som driver med forskning) tester mus i sine kjellerlokaler i det 4 etasjers store kontorlokalet i den lille byen Lausanne (innbyggertall: 133 000) rett utenfor Geneve.

Vi fikk tilgang til flere av testlabbene som vanligvis er sperret område for andre enn ekspertene.

Her jobber personer med høy ekspertise (minst en av dem har en doktorgrad) innenfor sine respektive områder, og her analyserer og tester de produktene med helt unikt utstyr som produseres, og modifiseres etter eget ønske.

Den optiske sensoren i mus testes med denne etter at produktene er ferdig-forsket i kjelleren. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Maskin som simulerer tasting. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Ikke bare maskinvare
Selskapet driver også med utvikling av programvare for å kunne organisere makroer, oppdatere fastvaren, og for å velge profiler og stille inn ønskede lyseffekter på Orion Spark-tastaturet.

Mens vi er inne på området:

Logitech liker selvsagt å skryte av at de har med seg USAs aller beste CS:GO-lag (de er 6. i verden). Av den grunn måtte pro-spillerne ta en pause, og stille på pressetreffet.

Slik er en Romer G-knapp (Orion Spark-tastaturet) designet. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Ekspert-tipset alle spillere må kjenne til
Visste du at Windows’ mus-innstillinger er best med følgende verdier (6 av 11?) Husk også å skru av «pointer precision».

Slik bør museinnstillingene i Windows være når du spiller, og har mus-programvare fra produsenten installert. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Dette fordi Logitechs finkaliberte sensor og programvare bør ta hånd om verdiene, og i minst mulig grad Windows.

Dette er tilfellet i spill, men ved bruk av applikasjoner som Office er det helt greit å velge den innstillingen som føles best.

Visse spill, som CS:GO, overstyrer Windows’ innstillinger, så i disse er det ikke et problem uansett.

Slår ihjel mytene
Det vil kanskje overraske, men flere av disse spillerne foretrekker Logitechs enkleste G-mus, 302, når de spiller FPS-spill, og ikke G402 som vi testet.

Dette fordi musa har få knapper, og akkurat den klikkmotstanden som er ønskelig.

Logitech markedsfører musa som laptop-tilbehør, og ikke som en FPS-mus, men dette endres kanskje nå?

G302 er Cloud9′ fortrukne CS:GO-mus. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Denne maskinen måtte vike for en ny en, når selskapet forsket seg frem til den nye G-serien mus med en helt ny optisk motor. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
En forbedret testmaskin måtte til får å kunne teste Logitechs nyeste mus som har «Fusion Engine». (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Den oppgraderte maskinen forbedres stadig. Denne er kun et halvt år gammel, og brukes til å teste hastigheten til Logitechs nyeste mus i G-serien. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Musen på testbenken kan vris i flere retninger slik at den er like nøyaktig uansett hvordan man holder den, eller hvordan man beveger den. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Foretrekker lette mus
Pro-spillerne knuste også endel myter, for Logitech får hele tiden høre fra sine tradisjonelle forbrukere at proff-spillerne sikkert ønsker seg tunge mus, men så er ikke tilfellet.

Pro-spillerne avslørte at de foretrekker lette og enkle mus (World of Warcraft er en annen historie, da er det en fordel å ha mange knapper) når de spiller førstepersonsskytespill.

Debatten rundt trådløs versus kablet mus blomstrer opp fra tid til annen, spesielt når det kommer nye mus-serier. Teknologien blir stadig bedre, men fortsatt sverger pro-spillerne, som mange andre, til kablet mus.

Slik det har vært i alle år, og slik vil det fortsatt være være en god stund til. Logitech hadde ingen gjennombrudd å avsløre.

Fra venstre sees den optiske sensoren før den ble krympet, og til slutt ble så liten at den fikk plass i sluttproduktet. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
I rommet tester Logitech trådløse sendere uten forstyrrelser. Her kan de simulere GSM, WiFi, RF og det meste annet. Bare rommet koster 850 000 kroner. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
I dette rommet tester Logitechs mann, med doktorgrad i trådløs teknologi, produktene uten forstyrrelser fra omverdenen. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Ønsket stråleradius. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Den vellykkede stråletesten. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Laser høres kult ut, men optisk er bedre
Logitech har droppet lasermus. Hvorfor? Som de selv forklarte: – Det høres kult ut med lasere, men optisk er bedre.

Årsaken til at lasermus er et problem i spill, er at de genererer mye støy, spesielt når bevegelsene er forsiktige.

Her testes mus- og tastatur. Resultatene vises i sanntid på PC-er koblet til spesial-laget testutstyr. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Programmet koblet til maskinen som tester tastaturene. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Nytteverdien av RGB-lys
Logitech avslører at de er i samtaler med Valve om å få til et samarbeid.

CS:GO-teamet Cloud9 ser for seg at Orion Spark (les vår test av «galskap»-tastaturet) kan gjøre ting som å blinke rødt når bomben er plantet i det populære lag-spillet. Noe slikt har aldri vært prøvd i konkurransesammenheng, så det er ikke sikkert det blir godkjent.

De håper også å få med seg spillutviklerne med på Arx Control-appen til iPad og iPhone, slik at det kan utvikles kart til spillene.

De er fans av Blizzard, og forklarte entusiastisk hvor kult det hadde vært om tastene reflektere det som skjedde på skjermen.

F.eks. kunne jo tastaturet lyse i blått når en evne i World of Warcraft eller Heartstone er klar til bruk.

Eller hva med en casino-lignende gull-effekt på tastaturet når du dreper en skattegoblin i Diablo 3? Mulighetene er mange, men det gjenstår å se om spill-utviklerne blir med.

Logitechs sjef for lys i selskapets mus- og tastaturer forklarer hvor vanskelig det er å få alle produktene til å se like ut. Hver eneste tast i Orion Spark må testes fordi alle LED-lys er bittelitt ulike. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Det er ikke så enkelt som man skulle tro å implementere lys i et produkt, og få alle tastene til å lyse opp korrekt i forhold til de teoretiske lys-analysene som blir gjort i forkant. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Stikkord: logitech