Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Logitech inviterte pressen til hovedkvarteret i Sveits for å fortelle om sine nye spill-produkter, og selskapets fokus på G-serien. (Ill.: Logitech)

Logitech: – Vi mistet fokus

Sveits (ITavisen): Bli med inn bak dørene.

Sveits (ITavisen)Logitech er ute på en skikkelig PR-offensiv, og inviterte utvalgt presse fra hele verden hjem til sitt hovedkvarter i Lausanne, Sveits, for å snakke om spillproduktene i G-serien.

I neste artikkel, som kommer imorgen, avslører vi hvordan Logitech utvikler og tester mus og tastatur.

Hvitt og luftig
Vi så for oss menn i hvite frakker med lasere og måleinstrumenter vandrende rundt med en konsentrert fjes, men virkeligheten er ikke som reklamen; De utvikler musoptikk her, men uten hvite frakker, dessuten er de forvist til kjelleren.

Selskapet har base i helt vanlige, lyse og noe anonyme kontorlokaler.

Logitechs kontorer. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Logitechs kontorlokaler i Sveits. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Mistet fokus
Som sagt er selskapet ute på en sjarmoffensiv etter at de, etter egen innrømmelse, mistet grepet på spillmarkedet i 2009, 2010.

Det spesielle denne gang, og helt ulikt alt annet vi har vært med på i presse-sammenheng, er at vi fikk tilgang til de hemmelige labbene og alle topp-sjefene som er direkte involvert i å designe, forske frem, programmere, kalibrere og produsere mus og tastatur.

PR-apparatet var selvsagt tilstede som er normen under slike arrangement, men de brøt aldri inn for å fremme en ønsket vinkling.

(Ill.: Trond Bie/ITavisen)
I samtlige etasjer er det en skjerm som viser kundenes tilbakemeldinger hos Amazon. Akkurat denne var positiv, men vi så også slakt. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

– Vi er tilbake
Logitech startet å gjøre for mange forskjellige ting, fikk hard konkurranse fra selskap som Razer i gaming-segmentet, og mistet fokus – d
et er farlig i spillsegmentet, men kanskje ikke så overraskende for et selskap som lager alt fra tastaturer til iPad-tilbehør og surround-høyttalere

For kravene fra spillere som sitter i timesvis foran skjermen hver dag er skyhøye, og detaljene små. Derfor har de hyret inn profesjonelle spillere for ikke bare å fronte produktene, men også for å få tilbakemeldinger.

– Nå er vi her for å snakke om gaming, for vi mener vi er tilbake, proklamerte Logitechs spill-sjef Vincent Tucker.

Tucker er som toppsjef, Bracken Darrell amerikansk, men de liker å referere til seg selv som et internasjonalt selskap.

Kina-vare, men…
For produktene produseres i selskapets egen fabrikk i Kina, noe som ikke overraskende ble kommunisert en rekke ganger.

PR eller ikke, dette gjør det mulig for selskapet å ha større kontroll over hvilke komponenter som blir en del av det endelige produktet.

Selskapet har også kontorer i Silicon Valley. De som jobber i Statene har ansvaret for lydprodukter som Ultimate Ears-serien som inkluderer mini-høyttaleren Mini Boom.

(Ill.: Trond Bie/ITavisen)
En Logitech-ansatt med ansvar for spilltilbehør demonstrerer hva som er mulig med Orion Spark, selskapets nyeste spilltastatur med bakbelyste taster. Selskapet lover en oppdatering av spill-programvaren de kommende månedene for å gjøre det lettere å modifiere tastaturet. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Logitech sponser de profesjonelle spillteamene Cloud9 (CS:GO, hvite klær) og Alliance (League of Legends). CS:GO-laget er ranket 1. i USA og 6. i verden. Avbildet stående: CS:GO-spiller Spencer «Hiko» Martin fra USA. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Logitechs første mus fra 1979, og en oppfølger fra 1985. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Selskapets nyeste G-lineup. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Stikkord: logitech