Sveits (ITavisen): Logitech er ute på en skikkelig PR-offensiv, og inviterte utvalgt presse fra hele verden hjem til sitt hovedkvarter i Lausanne, Sveits, for å snakke om spillproduktene i G-serien.
I neste artikkel, som kommer imorgen, avslører vi hvordan Logitech utvikler og tester mus og tastatur.
Hvitt og luftig
Vi så for oss menn i hvite frakker med lasere og måleinstrumenter vandrende rundt med en konsentrert fjes, men virkeligheten er ikke som reklamen; De utvikler musoptikk her, men uten hvite frakker, dessuten er de forvist til kjelleren.
Selskapet har base i helt vanlige, lyse og noe anonyme kontorlokaler.
Annonse
Mistet fokus
Som sagt er selskapet ute på en sjarmoffensiv etter at de, etter egen innrømmelse, mistet grepet på spillmarkedet i 2009, 2010.
Det spesielle denne gang, og helt ulikt alt annet vi har vært med på i presse-sammenheng, er at vi fikk tilgang til de hemmelige labbene og alle topp-sjefene som er direkte involvert i å designe, forske frem, programmere, kalibrere og produsere mus og tastatur.
PR-apparatet var selvsagt tilstede som er normen under slike arrangement, men de brøt aldri inn for å fremme en ønsket vinkling.
– Vi er tilbake
Logitech startet å gjøre for mange forskjellige ting, fikk hard konkurranse fra selskap som Razer i gaming-segmentet, og mistet fokus – det er farlig i spillsegmentet, men kanskje ikke så overraskende for et selskap som lager alt fra tastaturer til iPad-tilbehør og surround-høyttalere
For kravene fra spillere som sitter i timesvis foran skjermen hver dag er skyhøye, og detaljene små. Derfor har de hyret inn profesjonelle spillere for ikke bare å fronte produktene, men også for å få tilbakemeldinger.
– Nå er vi her for å snakke om gaming, for vi mener vi er tilbake, proklamerte Logitechs spill-sjef Vincent Tucker.
Tucker er som toppsjef, Bracken Darrell amerikansk, men de liker å referere til seg selv som et internasjonalt selskap.
Kina-vare, men…
For produktene produseres i selskapets egen fabrikk i Kina, noe som ikke overraskende ble kommunisert en rekke ganger.
PR eller ikke, dette gjør det mulig for selskapet å ha større kontroll over hvilke komponenter som blir en del av det endelige produktet.
Selskapet har også kontorer i Silicon Valley. De som jobber i Statene har ansvaret for lydprodukter som Ultimate Ears-serien som inkluderer mini-høyttaleren Mini Boom.
Annonse