Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Det er godt nytt for Intel og Nvidia at PC-salget nå ser en positiv trend igjen. AMD taper på dette markedet, men vinner med integrerte kretser til blant annet Microsofts Xbox One og Sonys Playstation 4. (Ill.: Bjørn Eirik Loftås/Dinside)

Slik går det med Nvidia og AMD

PC-salget øker.

Nvidia-sjef uttalte mandag forrige uke at «konsollens glansdager er over».

Øker markedsandelen
Hvor sant dette er kommer an på hvilket bransjesegment du spør, men Jen-Hsun Huang har gode grunner til å være glad om dagen.

For ikke bare har selskapet lansert sin nye GeForce 900-serie, men de banker også konkurrenten AMD i segmentet dedikerte skjermkort.

Nvidia frem
Det er analyseselskapet Jon Peddie Research som avslører tallene.

Nvidia har økt sin markedsandel med 12,9 prosent, mens AMD har gått tilbake 7 prosent i andre kvartal i år.

Intel eier markedet
Intel vant en god del også med 11,6 prosent fremgang i markedsandeler.

Sammenlagt er Intel desidert størst dette kvartalet 88,52 prosent markedsandel (mye grunnet Intel HD Graphics i bærbare maskiner).

På andreplass finner vi AMD med 17,42 prosent, rett bak er Nvidia med 17,36 prosent.

Nvidia hentet inn markedsandeler i andre kvartal i år, mens AMD sett under ett gikk ned 7 prosent. (Ill.: JPR)

PC-salget økte
Årsaken til at flere nå ser positive tall er at salget av PC-er har forbedret seg.

Det har nemlig økt med 6 prosent i forhold til siste kvartal, men gått ned 2,6 prosent i forhold til samme kvartal 2013.

Salget av diskrete GPU-kort (stasjonære såvel som bærbare) økte med 6,6 prosent sammenlignet med siste kvartal, men gikk ned 7,7 prosent i forhold til 2013.

AMD tilbake 24 prosent
Salget av komponenter til PC gikk nemlig ned hele 24 prosent i forhold til 2014, mens Nvidia gikk tilbake 4 prosent.

Intel var den klare vinneren her med en økning på 19 prosent.

Bedre for AMD går det når vi ser på integrerte brikkesett (de levererer GPU-er til Xbox One og Playstation 4).

Der økte de med 10,5 prosent sammenlignet med forrige kvartal, men samtidig selger de færre brikke til bærbare, for i dette segmentet er de ned 16 prosent.

Salget av dedikerte skjermkort gikk ned 19 prosent.

 

Kilde:
Jon Peddie Research

Stikkord: amd, nvidia