Annonse


– Apple Watch er ingen trussel

Vi har tatt en titt på de nye Fitbit-modellene sammen med selskapets salgsdirektør i Europa, Peter Groom.

Teknoglade nordmenn
De nye produktene lanseres i Norge om kort tid. At vi nordmenn har en tjukk lommebok og er glade i å trene vet alle verdens selskaper med base her.

Spesielt interesserte er vi i teknologi, også fordi prisene på dingser som Fitbit er lave i forhold til inntektsnivået.

Les også alt om de nye Fitbit-armbåndene.

Annonse


Vil ikke avsløre tall
Selskapet eies av private risikokapitalister (VC, Venture Capital), og går derfor ikke ut med salgstall, men at de dominerer Norden i dette produktsegmentet hersker det liten tvil om skal vi tro deres egne tall. De har nemlig rundt 70 prosent av treningsarmbånd-markedet.

Det er altså tre nye treningsarmbånd selskapet skal lansere i Norge om noen måneder.

Forøvrig forsvinner ikke Fitbit Flex fra markedet, men prisen nedjusteres heller ikke (rundt 600 kroner) som følge av lanseringen av de nye modellene.

Les også: Dette må du vite om Microsoft Band.

Charge nederst, med Charge HR på topp. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Fra venstre: Charge, Charge HR og Surge. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Tre nye modeller
Den billigste modellen har en liten skjerm som skrur seg av veldig kjapt, modell nummer to har også pulsmåler og altometer (høydemåling), mens den dyreste modellen i serien har en mye større skjerm og er derfor tiltenkt de som også ønsker en Fitbit som også er litt smartklokke.

Når det er sagt er ikke dette produkter som prøver å ligne på en vanlig klokke som Apple Watch.

Les også: Dette er Google Fit.

(Ill.: Trond Bie/ITavisen)
iOS-appen er oppdatert for de nye enhetene. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

– Apple ikke en trussel
Skjermene er monokrome, og har lav oppløsning – heldigvis sørger dette også for at batterilevetiden er svært god.

Vi snakker her fem til syv dager avhengig av modell, istedet for en dag som Apple Watch vil være i stand til. Apples klokke kommer forøvrig ikke før til våren.

Men så er ikke heller Fitbit særlig redde for Apple Watch.  Vel, det er i hvert fall det de fortalte oss. Groom nølte ikke med å snakke om konkurrentene, også når han ikke bli spurt direkte om dem.

Fitbit Surge har pulsmåler og GPS, og svært lite oppmerksomhetssyk akkurat som de andre modellene. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Trening, ikke mote: Fitbit gjør som sagt ikke mye av seg. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

– Samarbeider tett med Apple
Han skryter av at selskapet har støtte for både Android og iOS, og en rekke tredjeparts-apper.

– Vi er glade for at det kommer nye produkter på markedet, og at potensielle kunder får øynene opp for produktkategorien. Microsoft Band og Apple Watch er ikke en trussel for oss. De er ikke like Fitbit, de er veldig annerledes.

– Du har de ivrigste Apple-fansen som helt sikkert kommer til å kjøpe en Apple Watch, men den må jo lades hver dag. Det er plagsomt, og nok en dings som må plugges inn.

Groom vil heller fokusere på at de har et tett samarbeied med Apple, som for eksempel når de valgte å utsette et nytt produkt i et halvt år for å støtte iPhone’ Bluetooth-løsning. Fitbit vil samarbeide med alle som vil, så får vi se om det er nok til å selge flere dingser enn Apple, Google og Microsoft.

(Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Annonse