Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Folk som gikk inn på musikktjenesten Last.fm ble servert en annonse med innebygget skadevare. (Ill.: Malwarebytes.org)

Google stoppet farlig annonse

Kunne ha infisert millioner av maskiner.

Google-annonser er med oss overalt hvor vi ferdes på nettet.

Kan vi føle oss trygge?
Og selv om flere av disse nettverksannonsene som blir servert gjennom Googles annonsesystem Doubleclick kan se tvilsomme ut, føler vi oss trygge på at de ikke infiserer maskinene våre.

Eller bør vi det?

Angrep musikkfans
Nå viser det seg nemlig at skadevare har blitt distribuert via Google likevel.

For brukere av den populære musikktjenesten Last.fm opplevde i forrige uke et angrepsforsøk via en annonse som kom fra Zedo, en av Google/Doubleclicks samarbeidspartnere.

Også lesere av de israelske avisene The Times of Israel og Jerusalem Post fikk annonsen.

Kunne rammet millioner
Siden annonsene ble distribuert via Googles servere, var langt flere  enn brukerne av disse nettstedene i faresonen.

I verste fall kunne millioner ha blitt rammet, ifølge ArsTechnica.

Nå har Google stoppet annonsen og brutt alle bånd med Zedo, skriver nettstedet.

Kilder:
Malwarebytes
ArsTechnica
 

 

 

Stikkord: annonser, Google, skadevare