Annonse


– Gir oss ti års forsprang

Det slo ned som en bombe i TV-bransjen da LG kom med en 55 tommers OLED-TV til bare 20 000 kroner (norsk pris) i høst.

Har hele markedet
Konkurrenter som Samsung og Sony venter med å lansere sine modeller i påvente at de skal bli konkurransedyktige prismessig.

I mellomtiden har LG tatt markedet med det som er den beste TV-teknologien så langt.

Snakker ut
De fleste anmeldere mener at OLED er langt overlegent både LED og plasma, og at vi her snakker om et stort sprang i bildekvalitet.

Annonse


Nå snakker LGs globale kommunikasjonsdirektør Ken Hong ut om suksessen.

– Fantastisk fordel
Vanligvis er det høflighet, kledelig beskjedenhet og forbehold som gjelder for asiatiske direktører, men Hong er uvanlig selvsikker når han omtaler TV-teknologien.

– Det faktum at ingen er i nærheten av å følge oss gir oss en fantastisk fordel. En fordel vi trolig vil nyte godt av i ti år. Ingen vil kunne ta oss igjen på 2-3 år, og det er et ganske stort forsprang, sier Hon til CNet.

Kjøpte av Kodak
LG kjøpte den såkalte «hvite» OLED-teknologien fra Kodak i 2009. Det var uten tvil et sjakktrekk for den sørkoreanske produsenten.

– Da vi kjøpte rettighetene til hvit OLED av Kodak var det ingen som trodde at det kom til å bli noen suksess. Vi var de eneste som sa «hei, la oss satse penger på dette». Vi hadde ingen konkurrenter. Kodak utviklet denne hvite OLED-teknologien, og nå gir den oss altså 80 prosents avkastning, gliser Hong.

– Ikke riktig prisleie
Samsung, Sony og alle de andre bruker såkalt «svart
» OLED.

De hevder denne er bedre, og forklarer LGs alenegang på markedet med at de selv ikke har funnet et riktig prisleie ennå.

Eier markedet
Men foreløpig ser det altså ut som om LG eier OLED-markedet, også i Norge.

For den norske Elkjøp-kjeden skal knapt tidligere ha opplevd at en så dyr TV som 55EC930V har solgt i så store antall før.

Annonse