Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Tim Cook kan ikke noe for at han ikke er Steve Jobs. Men gårsdagens seanse viste at Apple ikke lenger er hva det var, mener ITavisens redaktør Tore Neset. (Ill.: Xinhua/Xinhua Press/Corbis/All Over Press)

Har Apple mistet grepet?

Står igjen på perrongen mens alle andre kjører tog.

Apple-lanseringer i gamle dager var nesten som religiøse halleluja-møter.

Halleluja i Oslo
I Oslo, samlet på utestedet Månefisken (og senere i Vallhall) sto skjeggete før-hipstere tett i tett med hevede ølglass og sikkel rundt munnen.

Da Steve Jobs entret scenen via storskjerm og satellitt sto jubelen i taket, og hver eneste Megaherz i økt ytelse framkalte høye, orgasmelignende «ooooh!» og «aaaah!».

Noe helt annet
Vi snakker sent 90-tall/tidlig 2000-tall her, så det begynner å bli noen år siden. Men spol fram til 9. september 2014.

Gårsdagens lansering var noe helt annet.

Ingen karisma
Tim Cook vil aldri bli noe annet enn en dytkig næringslivsleder. Han framstår i hvert fall ikke utad som noen Jobs-lignende halvgal visjonær, og han har ingen karisma som er egnet til å skape begeistring.

Det samme gjelder medarbeiderne hans. De er utvilsomt dyktige, men de har ikke det suset over seg som en gang fikk Apple (illusorisk eller ikke) til å ligne et livssyn mer enn et teknologiselskap.

Kliss likt konkurrentene
I går var de kliss like Microsoft, Samsung, LG og alle de andre der ute.

Samsung-sjefens stotrete koreansk-engelsk fortoner seg sjarmerende i forhold til Apples tabbe med hakkete (og til dels ikke-eksisterende) videooverføring med ufrivillig japansk (eller muligens kinesisk) dubbing.

Ikke sovet i timen
Produktene skal vi foreløpig ikke si så mye om. For alt vi vet er både iPhone 6, iPhone 6 Plus og Appel Watch banebrytende og fantastiske å bruke.

Men det er det mye annet som er. Konkurrenter som Sony, HTC og Samsung har ikke sovet i timen. De har brukt milliardene sine på ekte innovasjon, og presenterte på årets IFA-messe i Berlin (der Apple i sin arroganse som vanlig glimret med sitt fravær) produkter som både var spennende og lekre.

Lite nytt
Apple hadde egentlig ikke stort nytt å komme med i går. NFC er det flere telefoner som har, og kamerateknologien hos de andre har i mange år ligget foran iPhone. iPhone 6 tar igjen forspranget, men ikke mer.

Apple-folket kan juble over den økte skjermstørrelsen så mye de vil, men også her er det et faktum at alle de andre har hatt slike skjermer (til dels med bedre spesifikasjoner) i lang tid. Rett og slett fordi kundene etterspør det.

Kommer etter
På meg virker det som om Apple bare har gitt seg, akkurat som de måtte gi seg da da presset fra brukerne ble for stort på tross av Apple-doktrinen om aldri å innføre høyreklikk på Mac-musa.

Smartklokker var det heller ingen mangel på i Berlin, og Samsung viste fram sin første Gear-modell allerede i fjor høst, og i år fulgte både LG, Motorola og Sony etter med Android Wear-modeller.

Rakk ikke toget
Apple Watch er svært trenings- og helseorientert. Men dette kommer de altså med når annenhver treningsnarkoman i verden går rundt med lignende teknologi på håndleddet.

Apple har vært seint ute før, og de er sjelden aller først. Men denne gangen lurer vi på om de ikke står igjen på perrongen mens alle andre kjører tog.

 

 

Stikkord: Apple, kommentar