Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Panasonic har gjenopplivet Technics-merket sitt og satser på store VU-metere - akkurat som på 80-tallet. (Ill.: Øyvind Paulsen/DinSide.no)

Gromlyden er tilbake

IFA 2014 ligner IFA 1983.

(IFA Berlin/ITavisen): I 1983 var CD-plater og CD-spillere det store nye på IFA-utstillingen (Internationale Funkausstellung, Europas største messe for forbrukerelektronikk) i Berlin.

Hyggelig gjensyn
Årets utstilling er et hyggelig gjensyn for de som er gamle nok 
til å ha ønsket seg et godt, gammeldags stereoanlegg med to høyttalere til konfirmasjonen.

Og da snakker vi ikke primært om LP-plater og rør. men om høyoppløste digitale lydformater kombinert med forsterkere, høyttalere og hodetelefoner i den helt tunge, dyre klassen.

Gode, gamle merker
Nå var de tilbake igjen med tradisjonelle tokanalsanlegg i den dyre klassen, de gode gamle merkene: Sony, Pioneer, Sansui, Onkyo og Technics.

Det siste var spesielt interessant. Technics var i sin tid Panasonics dedikerte high end-merke innen stereo (tillegg til å også å være betegnelsen på musikkinstrumentene deres).

Lavere rånefaktor
blåser de altså liv i merkevaren igjen – et merke vi først og fremst forbinder med store, svarte (eventuelt champagnefargede) bokser med digre, gule VU-metere.

Dagens Technics er mer diskret, med klart lavere rånefaktor.

Kjent logo for de som var unge på 1980-tallet. (Ill.: Tore Neset/ITavisen.no)

Store bokser, svære metere
Vi snakker fortsatt om store bokser og VU-metere.

Men nå er boksene grå og mer diskrete, slik at de også passer inn i stuer der det er kvinner til stede (det kan tenkes det finnes damer som elsker blinkende lys, grelle farger og teknisk utstyr som vekselvis roper «industrihall» og «min er større enn din», men jeg har så langt ikke møtt noen).

Lydisolert rom
Lyden er det ingen ting i veien med. Panasonic/Technics har satt opp et eget, lydisolert from for de som vil høre, og Technics-hallen er faktisk det første som møter deg når du entrer den enorme hall 5 der Panasonic troner alene.

Og joda. Eller retter sagt: Ja, jøss! For her var lyden vel så bra som det mange husker fra 1980-tallet, da Technics var et halvbra merke for de som ikke hadde råd til rådyrt utstyr fra amerikanere som Krell, McIntosh, Audio Research eller Mark Levinson (OK, la oss ta med norske Electrocompaniet også).

Ingen grunn til å skamme seg
Technics kunne by på egne høyttalere også, både et par små og bokhyllevennlige og et par store, gulvstående.

De gjorde på ingen måte skam på for- og effektforsterkerne, selv om vi nok savnet det lille ekstra du kan få i virkelig gromme høyttalere som Klipsch RF7ii (billig, selv alt er relativt) eller JBLs K2 (sinnsykt dyrt, selv for deg som nettopp arvet tanta di i USA).

Sony satser tungt på høyoppløst lyd. (Ill.: Tore Neset/ITavisen)

Storsatsing fra Sony
Og så har vi Sony, da.

De markedsfører seg på IFA med slagord som «musikk slik du aldri har hørt det før» og «slik artisten ville du skulle høre det».

Deres ess i ermet er «high-resolution». Det vil si lyd som i hvert fall teknisk sett er bedre enn CD. Og langt bedre enn MP3, AAC og de andre datareduserte lydformatene de fleste av oss bruker for å få klemt inn mest mulig musikk på mobilene våre.

Heier på norsk plateselskap
Sony har for FLAC-formatet, som jo støtter både standard 16-bits CD-kvalitet 24 bits og studiokvalitet med en samplingsfrekvens på henholdsvis 96 og 192 kHz.

Interessant nok fronter Sony det norske platemerket 2L, som gir ut musikk (mest klassisk og samtidsmusikk) i 24-bitformat, både på Blu-ray og som nedlasting.

Dette er ingen ny mobil, men en dedikert lydavspiller fra Sony. (Ill.: Sony)

Hodetelefoner med DAC og forsterker
I tillegg har de en hel serie med dedikerte, bærbare lydavspillere som støtter disse formatene, supplert med hodetelefonforsterkere med innebygd digital til analog-omformer (DAC).

Ja, de lanserer til og med en hodetelefon med innebygd forsterker og DAC.

Slik har du aldri hørt Pharrell før
En omgang med Pharrell Williams monsterhit «Happy» (WiMP, Spotify) på en Walkman A15 spiller og et par MDR-1ADAC hodetelefoner (se alle de bærbare hifi-produktlanseringene fra Sony HER) var svært overbevisende.

Åpen, klar lyd i en klasse vi aldri kan huske å ha hørt fra bærbart utstyr før.

Lyd-trend
Det ville nok være en overdrivelse å påstå at tung hifi er tilbake i førersetet igjen i elektronikkbransjen.

Men at trenden akkurat nå er dedikerte lydprodukter av hittil uant kvalitet, er det liten tvil om.

Følger opp med hi-res-musikk
Vi ser også de samme tegnene innen strømme- og nedlastingstjenester for musikk.

Norske WiMP satser som kjent hardt på lyd i CD-kvalitet (16 bit/44,1kHz)for å konkurrere med Spotify som kjører mer beskjedent på 320 kilobit pr. sekund.

Dagens tiåringer – morgendagens hifi-frikere?
Og det dukker stadig opp 24 bit Flac-nedlastingsbutikker med bredt utvalg i alle sjangere både i USA og Europa (dessverre ikke i Norge, selv om enkelte slipper inn norske kunder).

Kanskje de som i dag er i tiårsalderen kommer til å glemme spillkonsollene og heller ønske seg et skikkelig stereoanlegg i konfirmasjonsgave?

 

Stikkord: hifi, ifa 2014, musikk