Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Annonser som spretter opp foran nettsiden du ser på er stort sett et tilbakelagt stadium på seriøse nettsteder. Nå ber mannen som fant dem opp om unnskyldning. (Ill.: TekTime)

– Vi mente det bare godt

Mannen bak «sprett opp»-reklamen ber om unnskyldning.

Husker du annonsene som spratt opp i tide og utide når du prøvde å se på noe på nettet?

Uvesenet har fått et ansikt
Vi snakker om den gode, gamle pop up-annonsen (på norsk kalt «sprett opp-annonse
» og dens «fetter» popback (litt mindre plagsomme annonser som legger seg under vinduet og ikke foran).

Nå har disse annonsene fått et navn og et ansikt: Ethan Zuckerman.

Skrev den første koden
Zuckerman  skrev den aller første koden for pop up-annonser, og sier at han bare mente det godt. Nå ber han imidlertid om unnskyldning.

I en lang og svært underholdende artikkel i The Atlantic skriver han:

– Jeg er lei meg. Vi mente det godt.

Kampen for tilværelsen
Zuckerman beskriver kampen for å gjøre et levebrød ut av nettvirksomhet (en kamp som pågår fortsatt) på 1990-tallet.

– Vi endte opp med å lage en av de mest forhatte verktøyene i annonsørenes verktøykasse: Sprett opp-annonsen. Hensikten var å koble en annonse til en side uten å legge den direkte inn på siden. Dette fordi annonsørene ofte fryktet at merkevarene deres skulle bli forbundet med innholdet på siden.

Bilmerke på anal-side
Og det hadde de god grunn til, skal vi tro Zuckerman.

For en av USAs største bilprodusenter (som Zuckerman av naturlige årsaker ikke oppgir navnet på) opplevde nemlig at de hadde kjøpt en bannerannonse på en side der temaet var analsex.

Midt i fleisen
Da satte Zuckerman seg ned for å lage et system som skilte annonser fra innhold, slik at det ikke skulle se ut som annonsen hadde noe med det redaksjonelle innholdet å gjøre.

Resultatet fikk verdens nettbrukere bokstavelig talt midt i fleisen på slutten av 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet.

Mest porno i dag
Men etterhvert som folk lærte seg å blokkere annonsene og til dels flyktet fra sider som brukte dem, ble de færre.

I dag møter du dem stort sett bare sider med tvilsomt innhold. Gjerne i kombinasjon med nettfiske, falske antivirusprogrammer og kvinner i utfordrende stillinger.

Direktør ved MIT
Og hvordan gikk det med den angrende synderen?

Jo, Ethan Zuckerman er i dag direktør og forsker ved det prestisjetunge amerikanske lærestedet og teknologitenketanken MIT (Massachusetts Institute of Technology).

 

Stikkord: annonser