Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Dette er grafikk på en brikke laget for mobiler, nettbrett og TV-bokser. (Ill.: Nvdia)

– Dette er PC-grafikk i lomma

Se dette. Bli imponert.

Googles nye grafikk-API-er som lanseres i den nye Android-versjonen, L, som kommer i høst, bringer med seg kraftig forbedret grafikk.

Les alle Google-nyhetene som ble presentert i går.

Konsoll-grafikk i lomma
Dette for å muliggjøre konsoll-grafikk på Android-mobiler, nettbrett og ikke minst de nye Android TV-boksene.

Nå har Nvidia og Epic Games gått sammen for å demonstrere hva Googles nye programmerings-plattform kan gjøre for spill.

Les også: Dette er Unreal Engine 4 på nettbrett.

Svært imponerende
I klippet nedenfor ser du Unreal Engine 4 kjøre på Nvidias mobil-brikke Tegra K1 (den første smakebiten fikk vi i januar).

Epic Games, folkene bak grafikkmotoren Unreal Engine, brukte mindre enn tre uker på å porte tøff DirectX 11-grafikk fra PC til Androids OpenGL ES 3.1 grafikk-kjerne.

Dette er mulig takket være AEP (Android Extension Pack).

AEP gjør det mulig
«Med AEP gjør Google det mulig for spillutviklere å levere moderne grafikk-motorer til mobile enheter.

AEP legger til kraftige nye utvidelser til OpenGL ES, den mobile grafikk-standarden, og bringer med dette PC og konsoll-klasse-funksjoner som «tesselering» og «compute shaders» til Android,» skryter Nvidia.

– Vi ønsket å minske gapet mellom stasjonær DX 11-grafikk og mobil. Vi gjør dette med noe vi kaller Android Extension Pack, forklarte Googles Dave Burke.

Det blir spennende å se hvordan Apples nye grafikk-API Metal, som kommer i iOS 8, skal konkurrere mot dette.

 

Kilde:
Nvidia

Stikkord: android, unreal