Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Få skrur på Do Not Track-funksjonen som skal hindre at kommersielle aktører forfølger deg. (Ill.: donottrack.us)

«Do Not Track» er fiasko

Nesten ingen vil skru av følge-annonser.

Jubelen sto nærmest i taket hos personverngrupper da selveste Microsoft i 2012 bestemte seg for å la «annonser som følger deg»-filteret Do Not Track være på som standard i Internet Explorer 10.

Ingen grunn til frykt
Deler av reklameb
ransjen, nettaviser og kommersielle nettsteder skalv på sin side i buksene av frykt for at flere skulle følge i Microsofts fotspor.

Men det har ikke skjedd.

– Nesten ingen bruker det
Ifølge ArsTechnica er det nå nesten ingen som i dag bruker systemet, som altså skal beskytte oss vanlige nettbrukere mot påtrengende annonser som vi blir foret med på grunnlag av nettsteder vi tidligere har besøkt.

Nettgiganten Yahoo annonserte onsdag at de ikke lenger vil støtte systemet. Men allerede i 2012 gjorde de det klart at de ville ignorere Do Not Track-forespørsler fra Internet Explorer.

Bare å ignorere
For det er faktisk bare forespørsler det er snakk om. Dersom du skrur på Do Not Track i nettleseren din (det kan du også gjøre i andre nettlesere enn IE, men da må du gjøre det aktivt), forteller du bare tredjepartsaktører der ute at du helst ikke vil at de skal spore bevegelsene dine.

Med andre ord kan de velge å ignorere et slikt ønske, hvilket de fleste gjør.

Tung støtte
Både Google og flere andre tunge aktører innen nettannonsering har gitt sin støtte til systemet. Det samme har myndighetene både i Europa og USA – inklusive Det Hvite Hus.

Men det nytter altså lite når standarden ikke blir brukt. I september i fjor trakk den amerikanske organisasjonen for nettannonserer DAA (Digital Advertising Alliance) støtten til Do Not Track, under henvisning til at systemet ikke fungerer.

Google sier nei
Og Google, som liksom skulle være den flinkeste gutten i klassen, sier fortsatt på en nettside som ikke har blitt oppdatert på to år at de ikke tar hensyn til Do Not Track-forespørsler.

 

Stikkord: annonser, personvern, reklame