Annonse


«Ingen» bruker Samsung-apps

Samsung er i hovedsak ikke et programvareselskap, og det synes når det kommer til faktisk bruk av programmene de lager til Android-mobilene sine.

Få liker Samsung-apps
Og det får de smake en litt vond medisin i en ny studie som avslører at svært få bruker
appene selskapet har snekret selv – apper som er svært vanskelige å kvitte seg med, om man da ikke legger inn en tredjeparts-ROM og dermed sletter alt på mobilen.

Ifølge de noe over 250 personene som eier en Galaxy S3 eller en S4, bruker de kun to sekunder i måneden på lynmeldingsklienten Samsung ChatOn (i USA), mens de samme spurte bruker 11 timer på Facebook, og Googles tre mest populære apper (YouTube, Google Play Store og Google Search) 150 minutter i snitt.

Den vanlige eier av en S3 eller en S4 bruker 64 minutter i måneden på Google Play, mens Samsungs egen app-butikk, Samsung Hub og Samsung App Store, beøkes i seks sekunder.

Annonse


Totalt brukte de spurte personene under syv minutter på samtlige Samsung-apps.

Ser mye video
Når det kommer til bruk av mobilen, er Samsung langt fremme: S3 og S4-eiere konsumerer 14 prosent mer video, og 24 prosent mer data enn snittet i bransjen. Om dette snittet innebærer «dumbphones», og eldre mobiler man ikke kan sammenligne S3 og S4 med, sier ikke studien noe om.

«Våre data viser at brukere av en Galaxy S4 i snitt har 21 flere apper (inkluderer forhåndsintallerte– og nedlastede apper) eller fler, enn snittet i bransjen. 

Selvsagt spiller det en rolle at Samsung er stor i markedet, og derfor kan markedsføre egne tjenester til sine brukerbase, men Samsung burde utvikle et differensiert utvalg av apps som resonerer med sitt kjernepublikum», mener Strategy Analyticss Barry Gilbert.

Snitt-tid brukt per måned i Samsungs egne apps til Galaxy S3 og S4. (Ill.: strategyanalytics.com)
Snitt-tid brukt i Googles Android-apps. (Ill.: strategyanalytics.com)

 

Kilde:
Strategy Analytics

Annonse