Hopp til navigasjon Hopp til innhold
One Call har ikke 4G, og er dermed ikke «like bra» som Telenor eller andre som har dette. (Ill.: DinSide.no)

Ikke «like bra» likevel

Det mener Forbrukerombudet om OneCall.

«Like bra – bare billig» har så langt vært slagordet til mobilselskapet One Call i et stort antall TV-, kino- og avis/nettannonser.

– Brudd på loven
Det er definitivt ikke Forbrukerombudet enig i.

– Reklamen gir inntrykk av at det er akkurat like bra å være One Call-kunde som å være kunde hos en av de andre operatørene, bare at det er billig. Dermed underslår den fordeler hos konkurrentene, blant annet 4G, som One Call i dag ikke har. Dette er et brudd på markedsføringsloven, sier forbrukerombud Gry Nygård i en pressemelding fra Forbrukerombudet.

– Hastighet avgjørende
Nygård mener at høyere datahastigheter vil være avgjørende for kundenes valg av mobiloperatør framover, og at One Call dermed burde opplyst at de bare har 3G.

Slagordet er nå ikke å se på One Calls nettsider. Men det ligger heller ingen opplysinger om Forbrukerombudets avgjørelse der.

Forsvarer seg med VG
Dermed ligger det en melding der som skal forklare hvorfor 4G ikke er så viktig. Der siterer de en VG-artikkel fra 16. april i år der det heter:

– Ikke se deg blind på om du får 4G eller 3G, se heller på hva slags hastighet du faktisk får… De ulike abonnementspakkene ser ganske like ut, men det er stor forskjell på hvor mye data du får, og hvor rask den er.

Lang krangel
Saken startet allerede i 2013, da Telenor reagerte på One Calls markedsføring. One Call tilbakviste imidlertid påstandene fra den norske tele-storebroren som «absurde».

Telenor er naturlig nok glade for at Forbrukerombudet nå har avgitt en glassklar uttalelse.

Ser frem til endring
– One Call har gjennom sin markedsføring over urovekkende lang tid villedet kundene. Vi ser frem til at også One Call fremover skal følge markedsføringsloven og at de nå endrer innholdet i sin markedsføring. Feilinformasjonen har pågått altfor lenge, og bør oppheves umiddelbart, sier leder for Mobile i Telenor, Bjørn Ivar Moen i en pressemelding fra selskapet.

Se også DinSide.no

Stikkord: forbrukerombudet, Mobil, one call, priser