Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Google Glass er nå i vanlig salg i USA. Men du må fortsatt ha god råd om du vil ha en. (Ill.: Jeffrey Blackler/Alamy/All Over Press)

Vil ha «Glass» for seg selv

Men det ser det ikke ut til at de får.

Apple prøvde i 2010 å nekte selskapet DOPi å bruke liten «i», og mente at det bare var de (med iPhone, iPad, iOS etc.) som hadde rett til dette.

Får ikke enerett
Saken ble heldigvis bryskt avvist av en varemerkedomstol i Australia.

Nå ser det ut til å gå samme veien med Google, som vil ha «Glass» for seg selv.

Svaret er «nei»
Google søkte om varemerkebeskyttelse for «Glass» i fjor høst, og nå har de fått svar fra kontoret som steller med slikt i USA, US Patent and Trademark Office.

I svaret heter det at det er altfor mange andre som har ordet «glass» i navnet sitt. Det gjelder også en rekke IT-bedrifter som på mange måter ligner på Google.

– Helt vanlig ord, jo!
Kontoret anfører også – som det australske patentstyret om «i» – at «glass» er et helt vanlig ord som beskriver noe vi omgir oss med til daglig i husene våre, enten det gjelder vinduer eller vin.

Å tilkjenne noen eneretten på et slikt ord ville føre helt galt avsted, skriver kontoret i fullt alvor.

– Bare rutine
Det må likevel sies at ting kan tyde på at Google ikke helt visste hva de gjorde da de søkte om enerett til bruken av et ord som brukes om alt mulig annet enn brillene deres.

– Google, som så mange andre virksomheter, tar rutinemessig skritt for å sikre sine merkevarer, heter det fra Google-hold

Kilde:
Digits

 

 

 

 

Stikkord: google glass, opphavsrett