Annonse


Presser Apple til å lage Android-versjon

En gang sa Steve Jobs at folk aldri ville komme til å abonnere på musikk.

Strømme-modellen vinner
Hadde han levd i dag, ville han ha måttet bite uttalelsen i seg.

For musikkstrømmere som Spotify, WiMP, Rdio, Napster, Rhapsody og Pandora gjør det stort på akkurat dette: Betal et månedlig beløp og hør så mye musikk du bare vil.

Kjøpe låt for låt
iTunes derimot, selger fortsatt musikk på gamlemåten.

Annonse


Når det gjelder filmene, kan du leie dem. Men musikken må du fortsatt kjøpe låt for låt for en tier og et helt album for en hundrelapp (pluss/minus).

Sitter langt inne
Og selv om iTunes omsider havnet på Windows etter to år etter lanseringen i 2001, har det tydeligvis sittet svært langt inne å lansere programvaren og butikken for Googles Android-plattform, der blant annet erkerivalen Samsung befinner seg med sine telefoner.

Skal vi tro musikkbransjetidsskriftet Billboard kan det komme til å endre seg.

Bekymret for fall
De hevder å sitte på kilder i platebransjen som vet at Apple nå sitter i forhandlinger om nye veier for iTunes, som fortsatt står for rundt 40 prosent av musikksalget i USA målt i inntekter.

Bransjen nemlig er svært bekymret for fallet i salg av nedlastet musikk. Fra nyttår og fram til 9. mars falt salget av album via iTunes, Amazon og andre butikker som satser på nedlasting med 13 prosent, mens salget av enkeltlåter falt med 11 prosent (alle tall gjelder bare USA).

Mer penger i salg
Ser vi på inntektene, er strømmerne ennå et stykke unna filselgerne i kroner å øre.

Mens iTunes, Amazon og deres kolleger dro inn 2,9 milliarder dollar (om lag 17,6 milliarder kroner) i fjor, kunne Spotify og de andre skilte med 1,4 milliarder dollar (om lag 8,5 milliarder kroner).

Kraftig ubalanse
Det mest dramatiske er likevel at mens strømme-delen økte med 39 prosent, gikk musikksalget ned med 3,2 prosent.

Det er grunnen til at musikkbransjen nå presser Apple til å utvide markedet sitt og vurdere å støtte også andre mobile plattformer enn sin egen, ifølge Billboard.

Vurderer egen app
Apple åpnet i september i fjor iTunes Radio (ikke tilgjengelig i Norge). Men den er gratis og annonsefinansiert og har så langt ikke betydd store inntekter verken for Apple eller platebransjen.

Ifølge Billboards kilder vurderer nå Apple og skille ut Radio-delen fra iTunes som en egen app.

Android klart størst
Det viktigste er likevel en eventuell støtte for Android.

For mens iTunes har 43,9 prosent av mobilmarkedet i USA, kan Android nå skilte med hele 50,9 prosent (tall fra Kantar, januar 2014).

I Europa (Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia og Spania) er Android-andelen enda større. Her har Apple bare 12,8 prosent, mens Android troner solid på toppen med 68.6 prosent.

 

Annonse