Annonse


Samsung ber om unnskyldning

Tirsdag denne uka sende den statlige, kinesiske TV-kanalen China Central Television et program som tok for seg minnefeil i sju av Samsungs produkter, blant dem Galaxy S3 og Galaxy Note 2.

Alvorlig minnefeil
I programmet kom det fram at produktene har en alvorlig minnefeil som gjør at de krasjer.

Denne feilen skal være identisk med det såkalte Superbrick-fenomenet, som er rapport tidligere.

Kort fortalt dreier det seg om defekte NAND-brikker som gjør at telefonen tidvis går ned og starter igjen.

Annonse


Lover gratis reparasjon
Nå ber Samsung om unnskyldning for feilen, og lover å reparere eksemplarer av Note 2 og S3 gratis for de kinesiske kundene som opplever problemene.

Dersom det ikke lar seg gjøre å reparere, lover Samsung å erstatte produktene med nye.

– Ledelsesproblem
Samsung gir ledelsesproblemer i selskapet skylden for feilen. Samtidig er de glade for at media nå har satt søkelys på minneproblemene.

– Vi ber oppriktig om unnskyldning for de ulempene dette har skapt for våre kunder, heter det blant annet.

Gjelder også nordmenn?
Vi har i løpet av dagen fått en rekke henvendeler fra nordmenn som har opplevd at deres S3 (og i ett tilfelle også en Note 2) har sluknet plutselig, for så å starte igjen.

Det er foreløpig uklart om dette er samme feil som kineserne opplever, og om Samsungs melding til forbrukerne også vil gjelde andre land enn Kina.

Reklamasjonsretten gjelder
Uansett vil nordmenn som opplever slike feil med sine telefoner være beskyttet av norsk forbrukerlovgivning. Les om rettighetene dine på Forbrukerradet.no.

Fra Samsung i Norge får vi opplyst at tilbudet ikke gjelder i Norge, men kun Kina. Dersom noen norske kunder opplever problemer med sin enhet bes de kontakte sin forhandler eller Samsung Service.

Oppdatert 25/10-2013 kl. 08:25.

Kilder:
Sammobile.com
BBC
CNet

Annonse