Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Samsung bruker den 82 år gamle tegneseriehelten Dick Tracy i sin nye reklame. (Ill.: Samsung/YouTube)

– Nå er det endelig virkelighet!

Se Samsung-kavalkaden over gamle tekno-ur.

Samsungs nye hi tech-klokke Galaxy Gear ble lansert med brask og bram like før IFA-messen i Berlin for en drøy måned siden.

Siden har klokka blitt grisebanket av anmelderne, og Samsung innrømmer også selv at produktet ikke er bra nok.

Man skulle dermed tro at prosjektet begraves i stillhet som det konseptet det vel mest av alt er.

Men nei da.

Startet på 30-tallet
Samsung har tvert i mot satt i gang en storstilt reklamekampanje for klokka, der de sammenligner den med de utallige lignende konsepter vi har sett i tegneserier filmer og science fiction opp gjennom historien (se reklemevideoene under).

Det hele begynte trolig med Dick Tracy tidlig på 1930-tallet. De som ennå ikke nærmer seg 100 år vil trolig huske et lignende konsept fra den originale Star Trek-serien på 1960-tallet, mens de middelaldrende og vel så det så det i Knight Rider-sierien på 1980-tallet.

Vil gjenreise armbåndsuret
Armbåndsurene har siden den gang gått av moten, i hvert fall blant den delen av ungdommen som ikke drømmer om å bli hip hop-millionærer med hang til svindyr macho-bling fra Hublot og Breitling.

En rekke selskaper pøver nå å gjenreise armbåndsuret som en selvfølgelig del av den digitale tidsalder. Både Sony, Pebble, Microsoft, Casio, Suunto og mange andre er allerede eller har planer om å være på dette markedet framover.

Fulle av sjarm
Så får vi se om de lykkes bedre enn Samsung. Og uansett: Reklamevideoene er i hvert fall breddfulle av teknologi-nostalgisk sjarm:

Stikkord: galaxy gear