Annonse


Erstatning: 90 kroner

Mange av oss har dessverre  opplevd å trykke «liker» på noe, for senere å oppleve at vi «sponser» det samme produktet i Facebook-strømmen.

Irriterende
Lett å bli kvitt med et tastetrykk. 

Men like fullt er det jo irriterende å bli en levende reklameplakat bare fordi man har vært innom et nettsted og kanskje uforvarende klikket på noe.

Gikk til sak
Et knippe amerikanere ble i fjor så irriterte at de rett og sett gikk til massesøksmål mot Facebook.

Annonse


Resultatet ble til slutt er forlik der Facebook sa seg villige til å betale 20 millioner dollar.

– Dere får 90 kroner hver
Mandag bestemte The Unites States District Court for the Northern District of Califonia, San Francisco Division at hver enkelt av saksøkerne bare har krav på 15 dollar hver – fattige 90 norske kroner.

Det er altså alt de får for bryderiet med å klage over at de uten å ville det måtte reklamere for alt fra sko de aldri kunne tenkt seg å gå i til tannkrem som smaker vondt og reisemål de aldri i sin villeste fantasi ville ha besøkt.

– Er jo gratis
I dommer Richard Seeborgs begrunnelse heter det blant annet at Facebook bruker millioner av dollar på å tilby et sosialt nettverk helt gratis. Og da må jo brukerne regne med å måtte yte noe tilbake.

Likevel mener Seeborg at det ikke er helt bra at brukerne selv ikke får bestemme hva de skal reklamere for. Ulovlig er det ikke, men litt penger fortjener de «skadelidende» å få.

Gråten ved postkassa
Mens det gråtes modige tårer over hele USA etterhvert som de stusselige sjekkene kommer i postkassa, bør vi andre snarest gå inn og se hva Facebook henger på oss av produkter.

Facebook definerer selv en sponset melding slik (vår uthevelse):

Sponsede hendelser er meldinger fra vennene dine om at de har samhandlet med sider, applikasjoner eller arrangementer på Facebook – hendelser som allerede er kvalifisert for å vises i nyhetsoppdateringen din. En annonsør betaler for å vise aktiviteten som en sponset hendelse for at det skal være større sjanse for at du ser den.

Med Facebook-annonser kan en annonsør opprette en melding som de vil dele, og velge hvem de ønsker at den skal nå. Annonsene blir noen ganger kombinert med nyhetshendelser om handlinger som venner har utført (for eksempel like en side eller svare på en invitasjon til et arrangement).

Så nå har du altså forklaringen.

Kilde:
Gigaom.com

Annonse