Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Kaffeselskapet Barista Bar ble markedsført med falske Twitter-meldinger. (Ill.: Twitter)

Twitter brukte falske tweets

La ut meldinger folk aldri hadde skrevet.

Twitter skyr åpenbart ingen midler for å markedsføre sin nye tjeneste der de kobler sammen tvitring og TV-reklame.

Virkelige brukere
Tilfeldige utvalgte, virkelige Twitter-brukere blir tillagt budskap de aldri har kommet med, 

Med andre ord er meldingene falske, mens avsenderne (som aldri har sendt budskapet) er høyst virkelige personer.

Kaffe-kampanje
Et eksempel er annonsen for kaffeselskapet Barista Bar, som akkurat nå har en kampanje gående.

Hvilken låt brukes i den nye @baristabar-reklamen? Jeg elsker den! skriver angivelig Neil Gottlieb via Twitter.

Skrev aldri noe slikt
Problemet er at han aldri har skrevet dette. Stor var derfor overraskelsen når han så meldingen dukke opp på Twitters egen blogg om annonseformatet. Komplett med sitt eget blide ansikt.

– Å bruke bilde av meg sammen med en falsk tweet er galt og må påtales, sier Gottlieb tørt til det San Francisco-baserte nettstedet SFGate.com.

– Fancy latte
Men det er ikke bare amerikanere som blir «kidnappet» av Twitter. William Mazeo fra Brasil opplevde det samme.

Han blir tillagt følgende melding:

Jeg skulle ønske jeg kunne lage fancy latte som den i @baristabar-reklamen.

– Ville aldri brukt det ordet
– Hva f…!? Dette er første gang jeg leser om «Barista Bar». Engelsk er ikke morsmålet mitt, og jeg ville aldri brukt ordet «fancy», sier han i en direktemelding via Twitter.

Twitter har på sin side taklet situasjonen omtrent som et barn som blir tatt med hendene i kakeboksen.

– Vi er lei oss
– Vi er så lei oss for rotet tidligere i dag. Vi fikser problemet nå, skrev de i går kveld.

Twitter-talsmann Will Stickney sier at de vil fjerne de falske meldingene med én gang og komme med en offentlig unnskyldning til brukerne som ble misbrukt.

Stikkord: personvern, reklame, twitter