Hopp til navigasjon Hopp til innhold
At fuktighetsindikatoren i iPhone gir utslag beviser ikke at eierne har vært uforsiktige, har domstolen i California avgjort. (Ill.: iwowcase.com)

– Nei, det var ikke vann likevel

Nå får 153 000 iPhone/iPod Touch-eiere erstatning.

Apple må ut med 53 millioner dollar (om lag 312 millioner kroner) til 153 000 iPhone og iPod Touch-eiere.

Dette melder Wall Street Journal.

Nektet å reparere gratis
Apple nektet å reparere telefonene og mediespillerne gratis fordi de etter Apples mening hadde vært utsatt for vannskader.

Som «bevis» anførte Apple at iPhone og iPod Touch har en vannskadeindikator innebygd. 

– Kan skyldes luftfuktighet
Denne indikatoren er vanligvis hvit. Men i de skadede telefonene viste indikatoren rødt eller rosa, noe som ifølge Apple er et sikkert tegn på at telefonen eller spilleren har vært i kontakt med vann eller annen væske.

Selskapet 3M, som produserer fuktighetsindikatorene for Apple, har imidlertid innrømmet at indikatorene kan bli utløst av vanlig fuktighet i lufta.

Det er dermed på ingen måte sikkert at det er eierne som har vært uforsiktige.

Får erstatning
Derfor har Apple inngått forlik med de i uheldige brukerne via United States District Court for the Northern District of California.

Hvor mye de 153 000 iPhone og iPod-eierne kan vente seg i erstatning avhenger av hvor mange av dem som opprettholder kravene.

Forliket ser likevel ikke ut til å innebære at Apple vil reparere eller telefonene/spillerne gratis eller erstatte dem.

3000 norske klager
Men saken kan likevel få konsekvenser for andre som har opplevd samme problem.

TV2 kunne i oktober 2011 melde at rundt 3000 norske kunder har tidligere tatt kontakt med forbrukerrådet etter at skader på telefonen deres hadde blitt avvist av Apple som fuktskader.

Det er foreløpig uklart om dommen i USA vil få noen konsekvenser for disse sakene her hjemme.

– I strid med norsk lov
Apple har flere ganger tidligere vært i bråk på grunn av det mange mener er en rigid garanti- og reparasjonspolitikk.

Den 1. april måtte Apples toppsjef Tim Cook be kinesisk iPhone-kunder om unnskyldning, og her i Norge har forbrukermyndighetene flere ganger gitt uttrykk for at Apples vilkår er i strid med norske reklamasjons- og garantiregler.

 

Stikkord: Apple, frobruker, garanti, reparasjon