Google vil stoppe pengestrømmen til piratnettstedene. Vertor.com, som vi bringer bilde av her, har så vidt vi kan se ikke Google-annonser.

Annonse


Nå skal de sulte piratene

Nesten alle steder på nettet (også på ITavisen) finner du nå Google-annonser.

Stor trafikk – store inntekter
Disse annonsene er «blinde», og hvem som helst kan bestille dem og dermed høste en del av inntekten.

For nettsteder med høy trafikk kan inntektene bli betydelige, selv om Google tar en stor andel av dem.

Dette benytter også mange pirat-nettsteder seg av.

Annonse


Google nest størst
En oversikt som CNet.com lagde i januar i år viser at Google er nummer to når det gjelder å gi inntekter til nettsteder som gjerne blir forbundet med piratvirksomhet.

Oversikten gjelder både AdSense og DoubleClick – begge annonsenettverk som Google eier og driver.

Svarer på kritikk
Google har høstet mye kritikk for at de på denne måten er med på å finansiere piratvirksomhet.

Nå vil de ta grep for å se om de kan bidra til å stoppe det som er piratnettstedenes viktigste kilde til inntekter.

– Skal sulte dem ut
Ifølge den britiske avisen The Daily Telegraph jobber nå Google for å finne metoder som kan «sulte ut» steder som peker til torrent- og magnetfiler som gjør det mulig å laste opp og ned piratkopierte filmer, musikk, spill og programvare.

Avisen nevner ikke annonser konkret, men det mest sannsynlige er at Google vil innføre filtre som gjør at nettsteder som rettighetshavere reagerer på ikke lenger vil få lov til å være en del av Googles annonsenettverk.

Bruker filtrering
Etter sterkt press fra film- og musikkbransjen startet Google i slutten av 2011 filtrering av søkeresultater slik at typiske pirat-nettsteder ikke skulle havne øverst, men dette har vist seg å være lite effektivt.

Annonse