Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Det vil fortsatt stå Philips på Blu-ray-spillere, selv om virksomheten er solgt til japanske Funai. (Ill.: Philips)

Philips kvitter seg med Blu-ray

Men merkevaren består.

Flere medier melder i dag at Philips skal slutte med forbrukerelektronikk, og at selskapet fra nå av helt og holdent skal vie seg bedriftsmarkedet med blant annet medisinsk utstyr, i tillegg til lyspærer og hvitevarer (brødristere, kjøleskap etc.).

Selges til Japan
Men det er bare delvis sant. For produkter med Philips på vil fortsatt være å se i hyllene der stereo dokkingstasjoner, radioer og mediespillere står.

– Vi selger nå ut den delen som lager lydprodukter og mediespillere til det japanske selskapet Funai. Men produktene vil fortsatt markedsføres under Philips-navnet, og det er Philips lyd- og bildeteam som fortsatt vil står for utviklingen av dem, sier country manager Lise Ludvigsen i Philips Norge til ITavisen.

Fortsatt Philips-TV
Også TV-er med Philips-merket på vil være å se i norske butikker i årene som kommer.

– TV-avdelingen er allerede skilt ut i et eget selskap, men heller ikke dette innebærer noen endringer for den vanlige forbruker, forteller Ludvigsen.

– Var på tide
Det er likevel liten tvil om at forbrukerelektronikk ikke kommer til å bli hovedsatsingsområde for det nederlandske, multinasjonale selskapet med 122 000 ansatte i årene som kommer.

– Etter at vi fikk nettbasert underholdning kjøper ikke folk Blu-ray og DVD-spiller lenger, sier Philips toppsjef Frans van Houten til Wall Street Journal.

Van Houten påpeker at forbrukerelektronikken var med på å trekke ned marginene. Dermed mener han det var på høy tid å bevege seg bort fra dette området.

Andre kilder:
BBC
The Verge

Stikkord: lyd & bilde, philips