iZettle vil ikke lenger samarbeide med Visa.

Annonse


Kutter Visa-avtalen

iZettle er et system som gjør det mulig å betale med vanlig kredittkort via mobilen, og finnes både for Android og iOS.

Perfekt for småhandlere
Systemet virker slik at du setter inn kortet i en egen kortleser som kobles til mobilen.

Dermed kan de som skal betale deg for varer eller tjenester gjøre opp for seg uten at du trenger å kjøpe en ordinær betalingsterminal.

Systemet har etter hvert blitt ganske utbredt hos mindre næringsdrivende, for eksempel kiosker og småhandlere på Finn.no.

Annonse


Ukjent uenighet
Nå viser det seg at iZettle ikke lenger vil støtte Visa. De beholder MasterCard og Diners Club, men kortene fra markedslederen VISA vil det altså inntil videre ikke være mulig å bruke lenger.

Årsaken er en ikke næmere spesifisert uoverenstemmelse mellom iZettle og VISA.

«På grunn av policy-avgjørelse»
I brevet iZettle-kunder har mottatt fra iZettle-sjefen Jacob de Geer står det blant annet (vår oversettelse – den original engelske teksten under):

Vi er lei oss for å måtte meddele at vi på grunn av en policy-avgjørelse hos Visa Europe ikke har annet valg enn å stanse gjennomføringen av Visa-kortbetaling i Danmark, Finland og Norge fra 1. august.

de Geer håper imidlertid at avtalen vil bli gjenopptatt på et senere tidspunkt.

Dear iZettler,

We are sorry to report that based on a policy decision by Visa Europe, we have no choice but to stop processing Visa card payments in Denmark, Finland and Norway on August 1.

Please know that we will continue to accept MasterCard and Diners Club cards, so for now those are the cards you’ll need to ask your customers to pay with. We hope we can bring Visa card acceptance back to Denmark, Finland and Norway shortly and will of course keep you posted on the development.

Thank you for your ongoing support and use of the iZettle mobile payments service. We very much appreciate your business and hope iZettle will still prove a valuable service for you.

We wish you a pleasant summer and hope to be back to you soon with news that we’ve resolved this disappointing situation.

Best wishes,
Jacob de Geer, CEO

Annonse