Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Fra 4G til Cellular.

Apple gir opp «4G» i Norge

Tok til seg kritikken.

Vi regnet med at dette kom til å skje etter at endringen dukket opp i flere land.

4G-iPad fungerer ikke her til lands

Det startet med en rekke ikke-nordiske land, men merkelig nok ikke Norge – men er endringen altså synlig også i Apples norske nettbutikk.

Det handler om selskapets bruk av 4G-betegnelsen (sammen med NetCom og Telenor-logoen) i land som ikke støtter den nye iPadens 4G/LTE-frekvenser.

Apple har fått flere klager fra det norske Forbrukerombudet, og har nå omsider valgt å endre fra «4G» til «Cellular» også her til lands.

Tydeligere språk

WiFi + Cellular-modellen omtales av Apple med følgende egenskaper i iPad-nettbutikken:

«Kobler til Internett via en rask mobildataforbindelse når Wi-Fi ikke er tilgjengelig. Dermed kan du holde kontakten når du sitter på toget eller i parken eller er ute og kjører og trenger veibeskrivelser.

Den er tilgjengelig uten en kontrakt, og tjenesten selges separat. Spør operatøren din om informasjon om abonnementer.»

Klar på at den kun fungerer i USA

Apple kommuniserer nå også langt tydeligere hvor den nye iPadens 4G-datatrafikk fungerer:

«4G LTE støttes kun på nettverket til AT&T i USA, og på nettverkene til Bell, Rogers og Telus i Canada. Ta kontakt med mobiloperatøren din for flere detaljer.»

Kilde:
Apple

Stikkord: 4g, Apple, ipad, lte