Apple har fått kritikk i flere deler av verden, blant annet i Norge, Danmark og Australia. Dette fordi det hevdes at Apple driver med villedende markedsføring av den nye iPadens datatrafikk-muligheter i land uten «riktig» 4G.
Forbrukerombudet reagerte
Også det norske forbrukeromdet har sett seg lei på at Apple reklamerer for 4G på selskapets norske nettbutikk – og det med NetCom og Telenor-logoene plassert godt synlig.
NetCom har hatt 4G-datatrafikk en god stund, men ingen mobiltelefoner har teknologien innebygget, noe som medfører at brukerne må ta med seg et spesielt 4G-modem for bruk mot PC.
Les også: – Får frist ti 10. april.
Annonse
Telenor jublet for tidlig
NetCom-konkurrent, og norges telegigant Telenor, har enda ikke fått på plass sitt 4G-nett, men skal lansere senere i år.
De pekte blant annet på nye iPad som et bevis for at selskapet hadde valgt riktig tidspunkt for lansering – til det ble kjent at 4G/LTE-brikken i Apples nyeste nettbrett ikke støtter de norske 4G-frekvensene.
Endret i Statene
Uansett, Apple har nå endret fra «4G» til «Cellular» på sine amerikanske og britiske nettbutikker.
Nettbutikkene i de nordiske landene har fortsatt 4G-betegnelsen. Hva dette skyldes vites ikke, men det kan se ut til at Apple tror Europa omtaler dagens kjappeste 3G-hastighet som 4G. Dette kan vi avkrefte, i hvert fall her i Norge.
Kilde:
Apple
Annonse