Hopp til navigasjon Hopp til innhold
På Adobes nettside reklameres det for programvare som kan gjøre underverker for maskinen, men den finner feil også på rene Windows 7-installasjoner. (Ill.: ZDNet)

Her prøver Adobe å lure deg

Pass på når du installerer Flash.

Adobe rettet flere feil i Flash forrige uke og nå oppdateres programmet smartere.

Den samme gamle scammen

For den nye installasjonspakka er bedre enn den har vært tidligere. Du kan velge om oppdateringer til multimedia-plattformen skal installeres automatisk, kun varsle deg eller aldri undersøke om det finnes nye versjoner.

Fint og flott at Adobe gjør det enkelt å holde Flash oppdatert, men for å laste ned Flash for første gang må man besøke Adobes nettsider, og der reklamerer selskapet for et optimaliseringsprogram som gjør underverker for maskinens ytelse. Dette har vi hørt før.

Finner feil på ren installasjon

Dette er altså den typen reklame som ikke gjør annet enn å skremme forbrukerne. For ZDNets Ed Bott besøkte nedlastingssiden til Adobe med en helt fersk installasjon av Windows 7, men ble likevel, ikke overraskende, forklart av reklamen at maskinen hans inneholdt x antall feil og mangler som programmet tilbyr seg å «rette».

Navnet på programmet er «System Checkup» og er utviklet av Iolo. Det markedsføres sammen med Flash-logoen og er bygget med Adobes Air-plattform – altså nettleser-uavhengige programmet bygget med Flash.

Slutt med dette Adobe

Alle vet Flash er døende og vil til syvende og sist måtte vike for HTML 5, men Adobe bør finne andre måter å tjene penger på og dette kan virkelig ikke være nødvendig – Photoshop CS 6 har jo fått gode kritikker i forkant av lansering.

Adobe bør holde seg unna partnerskap med programvareselskap som kun utnytter forbrukere på utkikk etter alt som kan gjøre PCen bedre, spesielt fordi de fleste stoler på et kjent navn som Adobe.

Kilde:
ZDNet

Det eneste som holdes som gissel her er lommeboka til forbrukeren.
(Ill.: ZDNet)

På en ren Windows 7-installasjon finner selvsagt programmet mange «feil» de vil ha penger for å «rette».
(Ill.: ZDNet)
Stikkord: adobe, drittvare, flash