Her på Panasonic-senteret i Tokyo er det neppe god stemning for tiden.

Annonse


Kjempesmell for Panasonic

Ikke før har Sony skiftet ut sjefen sin og kunngjort at de trolig vil gå med et tap på 17 milliarder kroner i 2012, så følger konkurrenten Panasonic etter med enda verre tall.

59 milliarder i tap
Selskapet vil i følge egne beregninger tape hele 59 milarder kroner i år.

Årsakene er sammensatte. Som Sony er de ram met av sviktende salg, spesielt når det gjelder TV. Men de er også hardty rammet av fjorårets jordskjelv/tsunami i Japan og flomsituasjonen i Thailand.

Trues av Samsung
Samtidig har Samsung inntatt en lederposisjon i nesten alle markeder Panasonic er inne i, bortsett fra foto. Lumix-serien til Panasonic er en stor suksess.

Annonse


Det spørs imidlertid om dette vil vare, siden stadig fler bruker mobilen når de skal ta feriebildene.

Færre TV-modeller
På TV-siden vil nå Panasonic skjære kraftig ned på modellparken og konsentrere seg om de mest lønnsomme skjermstørrelsene.

De vil også satse sterkt på solenergi og ny batteriteknologi gjennom selskapet Sanyo, som de nylig kjøpte.

Annonse