Adobe innså at de kunne se langt etter Flash for mobil når Apple ikke var med.

Annonse


Adobe: – HTML 5 den beste løsningen

Flash på mobiler og nettbrett er dødt, men teknologien vil leve videre en stund til på skrivebordet til stasjonære maskiner og mens bransjen går over til HTML 5 for godt.

Ga opp til slutt

Det var ZDNet som tidlig denne uken kunne avsløre et internt Adobe-notat som bekreftet at selskapet gir opp videre utvikling av Flash til Android og PlayBook. Selskapet kommer til å levere kritiske sikkerhetsoppdateringer for å tette hull, men det er alt.

Nå har selskapet offisielt sagt at de skrinlegger planene om Flash-dominanse på håndholdte enheter og nye formfaktorer. Bransjen har sagt helt klart ifra at det er HTML 5 de vil ha og nå må Adobe rette seg etter dette.

Det er nå også kjent at Adobe kutter 750 stillinger. Mer om dette hos Digi.no.

Annonse


Prøvde i det lengste

Google, Microsoft og Apple. Gigantene har tidligere sagt ifra at HTML 5 er veien å gå.

Det var jo egentlig derfor bare et tidspsørmsål før Adobe ga opp Flash, men selskapet har virkelig tviholdt på plattformen så lenge som mulig, ikke så rart, teknologien er fortsatt ledenede som plattform for visning av annonser og selskapet lager jo den kreative utviklingsprogramvare. De hadde med andre ord full kontroll, det har de ikke med HTML 5 som er et samarbeidsprosjekt.

Nå snakker de ut

Adobes blogg redegjør selskapet litt mer utdypende om sin store omveltning:

«For Adobe handler alt om å gi designere og utviklere verktøyene til å lage det mest utrykksfulle innholdet overhodet mulig, uansett plattform eller teknologi. I over ett tiår har Flash gjort det mulig å lage det rikeste innholdet på nett ved å gjøre ting nettlesere ellers ikke kunne.

Flash har gjentatte ganger fungert som en blåkopi for standardisering av nye teknologier i HTML. Over de siste to årene har vi levert Flash Player til mobil-nettlesere og levert den fulle opplevelsen i webben til en mange mobil-enheter.

Men HTML 5 er nå universalt støttet på de største plattformene, og i noen tilfeller ekslusivt. Dette gjør HTML 5 til den beste løsningen for å lage og levere innhold til nettlesere på en rekke mobil-plattformer.

Vi er begeistret over dette og vil fortsette vårt arbeid med sentrale aktører i HTML-samfunnet, inkludert Google, Apple, Microsoft og RIM for å drive HTML 5-innovasjon de kan bruke til å fremme sine mobile nettlesere.»

Kilde:
blogs.adobe.com

Annonse