3D TV er kult, synes denne karen. Men pappa'n hans som skal betale gildet er ikke enig...

Annonse


3D ødelegger TV-salget

I går skrev vi om Sonys begredelige resultater.

Skulle redde salget
Mye av årsaken ligger i sviktende TV-salg. Dette på tross av at gode og store flatskjermer – både fra Sony og andre – stadig blir billigere.

Både Panasonic, Sony, Samsung og alle de andre Tv-produsentene har så langt trodd av 3D-funksjonen skulle redde TV-salget.

Forvirrende med briller og standarder
Men foreløpig er det relativt få 3D-titler å oppdrive på 3D, og når det gjelder TV-sendinger befinner vi oss foreløpig på eksperimentstadiet.

Annonse


Og så var det brillene, da. For sikkerhetsskyld opererer de ulike fabrikantene med forskjellige standarder, slik at du ikke kan bruke briller og TV-er om hverandre.

Vil ikke ha det
I en ny markedsundersøkelse fra seriøse Retrevo går det tydelig fram at forbrukerne ikke er enige i at 3D er tingen.

Av de 33 prosentene som ønsker seg en ny HD-TV til jul svarer hele 55 prosent at de ikke ønsker 3D.

Grunn til å vente
Og enda verre: Av de som ikke planlegger å kjøpe ny TV i løpet av ett år, svarer et stort antall at 3D er årsaken til at de venter.

Med rette eller urette tror forbrukerne at 3D gjør TV-ene dyrere. Og siden 3D er en funksjon de ikke vil ha, føler de seg snytt om de er nødt til å ta det med på kjøpet. Særlig fordi de ikke vet om det kommer noe nytt og bedre neste år…

Har et imageproblem
Det er kanskje ikke 3D eller 3D-TV-er det er noe galt med.

Men at bransjen har et imageproblem når det gjelder dette, levner undersøkelsen liten tvil om.

Annonse