iOS 5 er ikke en like vellykket oppdatering for alle.

Annonse


– Hjelp oss, Apple!

Da iOS 5 kom den 12. oktober, sto folk nærmest i kø for å oppdatere.

Mange angrer
Nå er det mange som angrer, skal vi tro Apples supportforum.

Både her og mange andre steder på nettet vrimler det av rapporter om folk som opplever at nettleseren Safari går ned. Ofte allerede i oppstarten, men også midt i lesingen av en nettside.

Uten mønster
Problemet synes å være periodisk og nærmest tilfeldig, uten noe klart mønster.

Annonse


Det ser ut til å opptre hyppigst på den første versjonen av iPad og versjoner av iPhone som er eldre enn iPhone 4. Men det kommer også rapporter om at det skjer på iPad 2 og iPhone 4 (men så langt ikke på 4S, ser det ut til).

Problemet gjelder primært standardinstallasjonen. Det er dermed ikke jailbreak som er årsaken.

Fem mulige løsninger
Forslagene til løsninger er også mange. Det ser ikke ut som om det fungerer for alle, men siden noen rapporterer om at de ikke opplever Safari-krasj etter at de har tatt disse grepene, bringer vi dem likevel:

1) Skru av bokmerkesynkroniseringen (Innstillinger – iCloud) via iCloud.
2) Skru av alle iCloud-synkroniseringer (Innstillinger – iCloud). Skru dem deretter på igjen.
3) Bruk en annen nettleser enn Safari (du finner de viktigste HER).
4) Slett all historikk (inklusive cookies og cache) i Safari. Ta deretter en omstart av iPad/iPhone.
5) Ta en full reinstallasjon («Gjenopprett» i iTunes) av iOS5.

– Har aldri hørt om det
Så sent som i går svarte Apple brukerne at de ikke hadde hørt om problemet, men anbefalte alternativ 4.

En mer permanent løsning bør imidlertid komme snart, for brukerstormen øker i styrke nesten for hvert minutt som går.

– Vær så snill, Apple!
En bruker som kaller seg a.e.m. uttrykker det slik:

– Etter å ha vært en fornøyd bruker av iPad 1 i 11 måneder er dette en stor skuffelse. Jeg øsnker jeg kunne gå tilbake tilo iOS 4. Til Apple: – Vær så snill, finn en løsning!

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse